Zwiedzamy Kotlinę Kłodzką - BIULETYN RAPORT - Policja Kujawsko-Pomorska

Zwiedzamy Kotlinę Kłodzką

Data publikacji 27.10.2017

W dniach 19-22.10.2017 roku odbyła się wycieczka dla pracowników Policji oraz członków ich rodzin w rejon Kotliny Kłodzkiej.

Pierwszego dnia zwiedzaliśmy podziemne labirynty oraz dobrze zachowaną, dużą twierdzę w Kłodzku, będącą systemem obronnym z okresu XVII i XVIII wieku.

Po zakwaterowaniu, udaliśmy się na spacer po zabytkowym parku zdrojowym, położonym w centralnej części uzdrowiskowego miasta Kudowa Zdrój, między ulicami: Moniuszki – Zdrojowa - Jana Pawła II z przyległą Górą Parkową, na szczycie której, mogliśmy podziwiać niezwykle urokliwe miejsce – Altanę Miłości, z której roztacza się przepiękny widok. Altana to secesyjna, drewniana budka, którą wybudowano tu na początku XX wieku.

Drugiego dnia zmierzyliśmy się z najwyższym szczytem w Górach Stołowych - Szczelińcem Wielkim ( 919 m n.p.m.). Należy on do Korony Gór Polski i jest jedną z największych atrakcji turystycznych Sudetów, z rezerwatem krajobrazowym i tarasami widokowymi z panoramą Sudetów. Najwyższym punktem jest Fotel Pradziada.

Kolejnym punktem programu była niewielka barokowa kaplica murowana, usytuowana pomiędzy kościołem św. Bartłomieja a wolnostojącą dzwonnicą. Ściany i sklepienie wnętrza kaplicy pokrywa ok. 3 tys. ciasno ułożonych czaszek i kości ludzkich, ofiar wojen oraz epidemii chorób zakaźnych. Dalsze 20–30 tys. szczątków leży w krypcie pod kaplicą. Na ścianie głównej znajduje się niewielki skromny ołtarz z barokowym krucyfiksem, na którym leżą ciekawsze okazy czaszek. Wśród piszczeli i czaszek ułożonych warstwami przy ścianach kaplicy znajdują się dwie drewniane rzeźby aniołów, jeden z trąbką i napisem łacińskim „Powstańcie z martwych”, drugi z wagą i napisem łacińskim „Pójdźcie pod sąd”. Przed wejściem stoi pomnik z trójjęzycznym napisem po niemiecku, czesku i polsku: „Ofiarom wojen ku upamiętnieniu, a żywym ku przestrodze 1914”. W drodze powrotnej zawitaliśmy do smażalni rybnej, gdzie odważni, mogli zmierzyć się z łowieniem pstrąga!!!

Trzeciego dnia zwiedzaliśmy Jaskinię Radochowską. Znana jest ona już od XVIII wieku, ale wciąż kryje wiele tajemnic. Jaskinia ta jest jedną z największych i najciekawszych jaskiń w Sudetach. Idąc ciasnymi korytarzami, natknęliśmy się na jej mieszkańców - nietoperze. Po wyjściu na powierzchnię, zdobywcy jaskini mogli skosztować regionalnych przysmaków. Po całodziennych zmaganiach, uczestnicy wycieczki relaksowali się w Aquaparku.

Czwartego dnia, w drodze powrotnej, zwiedzaliśmy Sanktuarium Matki Bożej Wambierzyckiej Królowej Rodzin i Patronki Ziemi Kłodzkiej. Barokowa Bazylika wybudowana została w latach 1715-1723. Obiekt ten, 2 stycznia 1950 roku został zarejestrowany jako zabytek.

Kolejną atrakcją była szopka, która jest dziełem zegarmistrza Longina Wittiga (1824–1895) oraz jego syna Hermanna Wittiga (1857–1932). Prace nad szopką, a konkretnie nad sceną przedstawiającą narodziny Jezusa Chrystusa, Longin Wittig rozpoczął około 1850 r. W 1882 r. przybył wraz z rodziną do Wambierzyc, gdzie zamieszkał w budynku, stojącym w miejscu obecnej lokalizacji szopki (ul.Objazdowa 6). Wówczas też zaczął pokazywać publicznie poruszaną mechanizmem zegarowym szopkę. Zaczął również rozbudowywać swe dzieło, tworząc sceny niezwiązane z Bożym Narodzeniem, a konkretnie drogę krzyżową. Po śmierci Longina Wittiga jego dzieło kontynuował syn Hermann. On to stworzył kolejne sceny, m.in. rzeź niewiniątek, Świętą Rodzinę przy pracy, 12-letniego Jezusa w świątyni, Ostatnią Wieczerzę, objawienia Matki Bożej w Lourdes oraz sceny rodzajowe (kopalnia węgla, zabawa ludowa). Po II wojnie światowej szopka została przejęta przez lokalne władze, a następnie przekazana wambierzyckiej parafii. Obecnie całość liczy 800 figurek, z czego 300 jest ruchomych.

Autor: Katarzyna Badowska - Zespół ds. Socjalnych Wydziału Kadr i Szkolenia KWP w Bydgoszczy
Publikacja: Piotr Pawlaczyk
  • Zwiedzamy Kotlinę Kłodzką

Polecane filmy: Kanał YouTube KWP w Bydgoszczy

Aktualności Sztuki Wyboru

Adres redakcji:

Komenda Wojewódzka Policji w Bydgoszczy, Wydział Komunikacji Społecznej, ul. Powstańców Wielkopolskich 7, 85-090 Bydgoszcz
tel. (52) 588 13 90
Napisz do nas

W sprawie nadsyłania materiałów redakcyjnych prosimy o kontakt:
asp. sztab. Paulina Malinowska, tel. (52) 588 13 20
paulina.malinowska@bg.policja.gov.pl

Materiały prasowe:

Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych. Redakcja zastrzega sobie prawo skracania, adjustacji, zmiany tytułów i opracowania redakcyjnego przyjętych tekstów do publikacji. Redakcja zastrzega sobie prawo do nieodpłatnego publikowania listów i nieodpłatnego wykorzystania publikowanych materiałów na stronie internetowej www.kujawsko-pomorska.policja.gov.pl. Za treść zamieszczonych ogłoszeń i listów redakcja nie odpowiada. Kopiowanie materiałów tylko za zgodą redakcji.