Aktualności, bieżące wydarzenia, komunikaty

Kierunek Oman

Data publikacji 20.03.2019

Miłym zaskoczeniem dla nas była propozycja ze strony syna oferującego bilety pracownicze i kilkudniowy pobyt w Salalah Oman na Półwyspie Arabskim. Ponieważ jest on kapitanem w jednej z linii lotniczych bardzo zaciekawiła nas ta propozycja i szybko podjęliśmy z żoną decyzję o wylocie.

W styczniu 2019r w godzinach rannych wystartowaliśmy z Polski i po siedmiu godzinach lądowaliśmy na lotnisku w Salalah Oman. Przy okazji miałem możliwość obserwacji pracy pilotów w kokpicie. Niewiarygodna ciężka praca nawigacyjna. Po odprawie z całą załogą udaliśmy się do hotelu. Mieliśmy kilka dni na zwiedzenie miasta Salalach i okolic. Jak zwykle w czasie pobytu za granicą nawiązuję kontakt z Policją. Na robienie zdjęć w Policji i z policjantami musiałem dostać zgodę.

Komenda Policji Salalah otoczona wokół wzmocnionym murem
W Omanie panuje monarchia dziedziczna. Głową państwa jest Sułtan. W kraju nie ma parlamentu i konstytucji, ani partii politycznych, obowiązuje prawo muzułmańskie, które jest bardzo restrykcyjne w stosunku do ludzi popełniających wykroczenia i przestępstwa i dlatego jest państwem bardzo bezpiecznym. Policja w Omanie ma nazwę ROP co oznacza Royal Oman Police.

Prezentacja techniki kryminalistycznej
Jako jeden wielu przykładów mogę podać informację przekazaną mi przez Policję, że Sąd w Omanie wydał - po raz pierwszy w historii tego kraju - wyrok śmierci za handel narkotykami. W zeszłym roku w Omanie wprowadzono karę dożywotnich ciężkich robót lub karę śmierci dla handlarzy narkotyków. Oman leży na jednym z szlaków przemytu narkotyków, prowadzącym z Afganistanu, Pakistanu, Iranu przez Turcję do Europy a wykrywalność tej kategorii jest bardzo wysoka.
Również drobne wykroczenia jak kradzieże, przekroczenie szybkości a nawet jazda brudnym samochodem są karane. Dlatego spacerując wieczorami czułem się bardzo bezpieczny.

W sklepach nie sprzedaje się żadnego alkoholu łącznie z piwem. Kupić go można tylko za specjalną zgodą władz i w jednym wydzielonym sklepie w Salalah.
Na autostradach dozwolona jest prędkość 120 km a informacja o kontroli elektronicznej prędkości podana jest tylko na początku autostrady, więc należy być czujnym. Poza tym na autostradzie często spacerują wielbłądy a przejechanie go w dzień jest surowo karalne. Prawnie natomiast dopuszczona jest poligamia.

Oman otwarty jest na turystykę. Salalah to miasto czyste pełne tropikalnej zieleni, nowoczesne budownictwo, architektura długie szerokie piaszczyste plaże i ciepło przez cały rok sprawia, że jest idealnym kierunkiem na wyjazd zwłaszcza gdy u nas panuje zima. Ludzie uśmiechnięci pomocni. Ceny w supermarketach zbliżone do polskich aczkolwiek ceny w restauracjach serwujące dania poza restauracjami marketowymi są wyższe.