Wiadomości

Uważajmy na przejazdach kolejowych!

Data publikacji 06.04.2012

Przykład z ostatnich dni dotyczący zachowania kierowcy na przejeździe kolejowym trudno pozostawić bez komentarza. Przypomnijmy: do zdarzenia doszło w miniony wtorek (27.03.12) w miejscowości Kłopot, w powiecie inowrocławskim, gdzie na ...



Przykład z ostatnich dni dotyczący zachowania kierowcy na przejeździe kolejowym trudno pozostawić bez komentarza. Przypomnijmy: do zdarzenia doszło w miniony wtorek (27.03.12) w miejscowości Kłopot, w powiecie inowrocławskim, gdzie na niestrzeżonym przejeździe kolejowym fiat cinquecento uderzył w lokomotywę pociągu osobowego relacji Olsztyn–Wrocław. Funkcjonariusze na miejscu ustalili, że samochodem podróżowały cztery osoby, które uciekły z miejsca zdarzenia pozostawiając auto. Na szczęście nikomu z podróżnych nic się nie stało i pociąg pojechał dalej. Jeszcze tego samego dnia (27.03) do inowrocławskiej komendy przyszedł mężczyzna, który przyznał się, że to on siedział za kierownicą w chwili zderzenia.                            
(Informacja z dnia 29.03.2012r. zamieszczona na stronie KWP w Bydgoszczy, opracowana przez st. sierż. Izabelę Lewicką-Woszczak z KPP w Inowrocławiu)




Jak wynika z informacji nadsyłanych z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Bydgoszczy do Komendy Wojewódzkiej Policji, jak również z obserwacji samych policjantów - kierujący pojazdami na przejazdach kolejowych, jak i w ich obrębie, łamią podstawowe przepisy „Prawa o ruchu drogowym”.  W szczególności są to przepisy wynikające z art. 28 powyższej ustawy:

Art. 28.
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.

2.  Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.

3. Kierującemu pojazdem zabrania się:

1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

2) wjeżdżania na przejazd jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

5.  Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy, jest obowiązany upewnić się czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

6. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis  ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.

Elementarne zasady „zdrowego rozsądku” nie przestrzegają zarówno kierowcy pojazdów osobowych, ciężarowych, piesi, rowerzyści, jak również kierowcy autobusów komunikacji publicznej, którzy odpowiadają za bezpieczeństwo wielu pasażerów.

Najczęstsze wykroczenia popełniane na przejazdach kolejowych i w ich obrębie to:
•    niezatrzymywanie się przed znakiem STOP,
•    omijanie rogatek,
•    podnoszenie rogatek,
•    przejeżdżanie/przechodzenie przez przejazd w momencie opuszczania/podnoszenia półrogatek,
•    przejeżdżanie/przechodzenie przez przejazd pomiędzy półrogatkami, przy opuszczonych rogatkach.

PAMIĘTAJMY!

•    Zgodnie z procedurami i instrukcjami obowiązującymi na większości przejazdów kolejowych dróżnik przejazdowy informację o konieczności zamknięcia rogatek przejazdowych otrzymuje na 3 minuty przed przejazdem pociągu. Rogatki przejazdowe muszą być zamknięte na 2 minuty przed wjechaniem czoła pojazdu kolejowego na przejazd.
•    Prędkość pociągów przejeżdżających przez przejazd z zawieszoną obsługą lub z nieczynnymi urządzeniami przejazdowymi jest ograniczona do 20 km/h.
•    Maszynista pociągu zbliżającego się do przejazdu (bez względu na jego kategorię) podaje sygnał „Baczność” i jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności.
•    Do zachowania szczególnej ostrożności jest zobowiązany także kierowca. Kolizja na przejeździe, nawet przy niewielkiej prędkości pociągu, zawsze może być tragiczna w skutkach!

Droga hamowania pociągu przy prędkości 100-120 km/h i użyciu nagłego hamowania wynosi 700 – 1000 mW razie nagłego wtargnięcia samochodu na przejazd MASZYNISTA NIE MA ŻADNYCH SZANS, BY UNIKNĄĆ WYPADKU !

Kolizja na przejeździe to zderzenie samochodu ważącego jedną lub kilka ton. Masa pociągu to kilkaset, a nawet kilka tysięcy ton NA PRZEJEŹDZIE SAMOCHÓD NAJCZĘŚCIEJ ULEGA CAŁKOWITEMU ZNISZCZENIU!    

Opracował: kom. Krzysztof Złotnicki

Autor: KWPrzecznik2
Publikacja: KWPrzecznik2

Powrót na górę strony