Nasze wrażenia z Getyngi
Zakończono wymianę doświadczeń na temat roli i zadań dzielnicowego w ramach projektu „Wymiana doświadczeń w zakresie systemu szkoleń i wykonywania zadań przez dzielnicowych - INTPATROL” realizowanego z Programu „Uczenie się przez całe życie – Leonardo da Vinci ze środków Komisji Europejskiej. Ośmioosobowa grupa funkcjonariuszy reprezentujących KWP w Bydgoszczy, KMP w Toruniu i jednostki szczebla podstawowego (komisariaty i posterunki) z terenu powiatu toruńskiego w dniach 15-23.11.2008 roku przebywała na stażu w Polizeiinspektion w Göttingen w Niemczech.
W czasie pobytu w Getyndze policjanci zapoznali się ze strukturą organizacyjną policji oraz szkół policji landu Dolnej Saksonii, systemem szkoleń dzielnicowych, sposobami realizacji zadań z zakresu prewencji kryminalnej, statystykami zdarzeń drogowych, dokumentacją prowadzoną przez niemieckiego dzielnicowego oraz wyposażeniem stanowisk pracy dzielicowych. Podczas wizyty w Szkole Policji w miejscowości Hann Münden, przedstawiciele kujawsko – pomorskiej Policji mieli możliwość obserwowania prowadzonych zajęć z technik samoobrony i wyszkolenia strzeleckiego dla policjantów. Polscy dzielnicowi odwiedzili także Zakład Karny dla nieletnich w Leinebergu.
Największe zainteresowanie wśród Beneficjentów wymiany wywołał projekt „Busscout” (Autobusowi zwiadowcy). Program ten na terenie miasta Getyngi jest realizowany od 7 lat za środki pozyskiwane od zakładu komunikacji miejskiej, obsługującej autobusy szkolne – m.in. z reklam umieszczonych na autobusach. W programie uczestniczy młodzież ze szkół podstawowych, która zgłasza chęć uczestniczenia w przedsięwzięciu. Inicjatywa ma na celu uświadomienie młodzieży potrzeby reagowania na wszelkiego rodzaju negatywne zachowania uczniów w czasie jazdy autobusem szkolnym i uczenie poprzez ćwiczenia praktyczne stosownego do sytuacji zachowania. Zadaniem najstarszych uczniów jest zwrócenie uwagi młodszym kolegom, że ich zachowanie jest negatywne i nie jest akceptowane przez innych pasażerów (nie stosuje się żadnej formy rozwiązań siłowych).Po powrocie do Polski, Beneficjenci projektu przedstawili swoje spostrzeżenia i wrażenia z realizacji przedsięwzięcia.
W dniach 15 – 23 listopada 2008 r. przebywałem, wraz z grupą 7 policjantów z Komendy Miejskiej Policji w Toruniu w Getyndze. Pobyt został zorganizowany w ramach programu szkolenia policjantów – uczestników projektu pn. “Wymiana doświadczeń w zakresie systemu szkoleń i wykonywania zadań przez dzielnicowych – INTPATROL” finansowanym ze środków Komisji Europejskiej w ramach Programu „Uczenie się przez całe życie – Leonardo da Vinci”, w Polizeiinspektion Göttingen w Niemczech.
Moje wrażenia z wizyty są bardzo pozytywne. Strona przyjmująca stanęła na wysokości zadania i wypełniła nasz czas w sposób efektywny, przekazując szereg informacji o swojej pracy, przyjętych rozwiązaniach prawnych i praktycznych, udostępniając nam wiele materiałów dydaktycznych. Podejście do zaplanowanych zadań ze strony niemieckich policjantów było profesjonalne i efektownie zrealizowane.
Zainteresowanie wzbudziły inne niż w Polsce rozwiązania dotyczące:
-
systemu szkolenia policjantów, wdrażanego od 2007 roku w landzie Dolna Saksonia (3 szkoły przygotowujące do zawodu nowo przyjętych policjantów, szkolenie 3 – letnie na poziomie szkoły wyższej – licencjat),
-
postępowania z nieletnimi – sprawcami czynów karalnych w landzie Dolna Saksonia – jako jedynym landzie w Niemczech jest stosowane wychowanie poprzez pracę w ZK dla nieletnich (placówce otwartej, gdzie nieletni muszą wykazać swoją dobrą wolę aby mogli odbywać w niej karę, w szczególności dotyczy to samodyscypliny, uczestniczenia w różnego rodzaju pracach oraz możliwości podjęcia nauki zawodu),
-
kompetencji niemieckiej Policji, np. w zakresie wydania przez Policję nakazu opuszczenia miejsca zamieszkania na okres 14 dni przez sprawcę przemocy w rodzinie,
-
struktury niemieckiej Policji, w której każdy land posiada własne, autonomiczne rozwiązania.
W okresie od 15-23.11.2008 r. uczestniczyłem w szkoleniu, które odbyło się w mieście Getynga (Dolna Saksonia) w Niemczech. W trakcie spotkań strona niemiecka przedstawiła strukturę i organizację działania policji dolnosaksońskiej, której reforma została przeprowadzona w 2007 r. Należy stwierdzić, że „trzon” tej struktury jest podobny do struktury działania polskiej policji, różnice jedynie występują w poszczególnych pionach.
Szkolenie policjantów dolnosaksońskich odbywa się w Akademii Policyjnej, która mieści się w Hann Münden. Okres szkolenia trwa trzy lata i kończy się złożeniem egzaminu i uzyskaniem stopnia komisarza policji. Należy dodać, że w wyniku reformy policji niemieckiej w 2007 r. w jej strukturach zlikwidowano stopnie policyjne - odpowiednik do naszego korpusu podoficerskiego i aspiranckiego. W Niemczech każdy "land" posiada szkołę policji, w której szkoli się policjantów na potrzeby danego regionu. Widać tu różnicę w szkoleniu polskiej policji, gdzie szkolenie obywa się centralnie w szkołach dla potrzeb całego kraju. W trakcie spotkań przedstawiciele niemieckiej policji przedstawili specyfikę i metodę wykonywania zadań przez niemieckich rejonowych - odpowiednik w strukturach polskiej policji dzielnicowego.
W tym zakresie występują bardzo duże różnice w zakresie wykonywanych zadań przez dzielnicowego niemieckiego a polskiego, w naszym systemie dzielnicowy zadania łącznie z obsługą zdarzeń obsługuje sam, zaś w strukturach niemieckiej policji rozłożone jest na różne piony. Głównym zadaniem niemieckiego dzielnicowego jest kontakt ze społeczeństwem tj. kontakt z młodzieżą w szkołach, ośrodkach, świetlicach oraz kontakt z osobami zwłaszcza w podeszłym wieku, poprzez wysłuchanie ich i pomoc w rozwiązywaniu ich problemów. Wdrażają w życie szereg programów prewencyjnych np. zapobieganie agresji wśród młodzieży, przeciwdziałanie narkomanii itp. Zakres tych programów jest podobny jaki wdrażany jest przez polską policję. Osobiście uczestniczyłem w obchodzie z kolegą z niemieckiej policji i naocznie mogłem zaobserwować jak programy te realizowane są przez nich w trakcie służby. Ponadto chcę dodać, że bardzo mnie zaskoczyła relacja w niemieckiej policji na płaszczyźnie przełożony - podwładny, która przedkładała się dużym zrozumieniem i zaufaniem do siebie co skutkowało zminimalizowaniem nadzoru nad podwładnym.
Należy zwrócić uwagę ,że społeczeństwo niemieckie jest zróżnicowane narodowościowo i dla przykładu w mieście Getynga zamieszkują obywatele 52 narodowości. Powoduje to, że wśród młodzieży uczęszczającej do szkoły często dochodzi do aktów agresji i przemocy. Policja dolnosaksońska próbuje ten problem rozwiązać poprzez szkolenie grup młodzieży, która w tracie dowozu do szkoły w „gimbusach” poprzez wypracowane metody przeciwdziała agresji wyeliminowuje przypadki konfliktów między uczniami. Program ten jest długoterminowy i bardzo dobrze oceniany przez policję, pedagogów jak i rodziców uczniów uczęszczających do szkół.Przedstawione w czasie pobytu przez policję dolnosaksońską programy, rozwiązania modułowe oraz program pracy dzielnicowego uważam, że w dużej mierze da się przełożyć na strukturę działania polskiej policji ale w części uwarunkowane to jest przez ustawodawstwo i obowiązujące przepisy prawne w naszym kraju.
W dniach 15–23 listopada 2008 r. wziąłem udział w szkoleniu w ramach projektu „Wymiana doświadczeń w zakresie systemu szkoleń i wykonywania zadań przez dzielnicowych INTPATROL” ze środków Komisji Europejskiej w ramach Programu „Uczenie się przez całe życie – Leonardo da Vinci”. Szkolenie odbyło się w Niemczech w mieście Getynga.
W czasie pobytu brałem udział w szkoleniach z przedstawicielami strony niemieckiej oraz policjantami, którzy przedstawili system szkolenia i funkcjonowania Policji w Niemczech. W 2007 r. nastąpiła gruntowna reforma Policji w Niemczech z czym zapoznaliśmy się podczas w/w szkoleń. Przedmiotowa reforma w strukturach Policji polegała m.in. na zlikwidowaniu korpusu podoficerskiego i aspiranckiego co miało za zadanie podniesienie prestiżu Policji wśród społeczeństwa. W ramach spotkań z funkcjonariuszami tamtejszej Policji zapoznałem się ze specyfiką i metodami wykonywania obowiązków służbowych przez niemieckich rejonowych – odpowiednikami polskich dzielnicowych.
mł.asp. Robert Gralak
Posterunek Policji Lubicz
-
Zakład Karny jest otwartą placówką, nieletni ma wybór czy wytrzyma na terenie Zakładu Karnego zgodnie z regulaminem czy ucieknie. Po ucieczce, nieletni jest kierowany do zamkniętego Zakładu Karnego,
-
ideą pobytu w zakładzie jest, aby to nieletnim zależało na zmianie ich negatywnych zachowań a wychowawca ma im w tym pomóc,
-
nieletni uczą się zgodnie z zainteresowaniem różnych zawodów na warsztatach, mają praktyki w wielu firmach poza terenem zakładu tak aby po wyjściu z zakładu mogli znaleźć pracę,
-
za dobre zachowanie, nieletni otrzymują swój pokój za który są odpowiedzialni,
-
nieletni dbają o porządek na terenie zakładu i prowadzą własną kuchnię, gdzie gotują dla siebie jak i też na zasadzie cateringu dla prywatnych osób,
-
w trakcie pobytu, nieletni którzy pracują zarabiają pieniądze około 400 euro, które otrzymują po zakończeniu odbycia kary na dobry start na wolności,
-
za dobre zachowanie czas pobytu w Zakładzie Karnym może zostać skrócony (max trwa 2 i pół roku).
Uczestniczyłem podczas wykonywania zadań służbowych przez dzielnicowych niemieckich w rejonie miejscowości Hann Munden. Zakres obowiązków dzielnicowego niemieckiego jest o wiele węższy niż nasz. Na pewno podobało mi się, że w pracy nie muszą posiadać notatników służbowych, pracują jedynie na pierwszą zmianę, a ich podstawowym zadaniem jest prowadzić pogadanki z dziećmi w Szkołach Podstawowych oraz przeprowadzać spotkania ze społecznością na terenie podległego terenu w ramach wielu programów prewencyjnych.
mł.asp. Rafał Racinowski
Komisariat Policji Toruń-Śródmieście
Ze względu na moją prace jako Kierownika Rewiru Dzielnicowych zainteresowany byłem w szczególności sposobem wykonywania zadań przez niemieckich dzielnicowych. Jak się okazało w tym zakresie występują bardzo duże różnice. Przede wszystkim dzielnicowy w Niemczech jest jakby wizytówką Policji. Jest faktycznie tak zwanym pierwszym kontaktem ze społeczeństwem. W bardzo dużej mierze kontakt ten umożliwiają mu inne rozwiązania prawne oraz fakt, iż biurokracja została w jego pracy zmniejszona do niezbędnego minimum. Przede wszystkim niemiecki dzielnicowy ma za zadanie utrzymywać stałe kontakty ze społeczeństwem, pomagając w rozwiązywaniu jego problemów. Drugim takim zadaniem jest utrzymywanie kontaktu z dziećmi i młodzieżą. Zobowiązany jest do bardzo częstych odwiedzin w szkołach, gdzie przeprowadza pogadanki m.in. na temat bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym, uczy zasad Ruchu Drogowego podczas jazdy na rowerze itp. W trakcie wspólnej służby z dzielnicowym, niemiecki kolega przed rozpoczęciem zajęć w szkole, kontrolował pobliskie skrzyżowanie, gdzie zwracał uwagę na zgodne z przepisami zachowanie się pieszych, dzieci idących do szkoły oraz rowerzystów. Dowiedziałem się również, że jeżeli młody człowiek postanowi zostać w przyszłości Policjantem idzie na praktyki do dzielnicowego, który podczas wykonywania swoich zadań pokazuje mu na czy jego praca polega. Zaskoczył mnie również fakt, iż nadzór na pracą dzielnicowego jest również zminimalizowany do niezbędnego minimum a relacje pomiędzy przełożonym a podwładnym układają się można powiedzieć na stopie koleżeńskiej. W trakcie wymiany zauważyłem problem niemieckiej Policji z młodzieżą. Przede wszystkim chodzi tu o nadużywanie alkoholu. Prawo pozwala osobie, która ukończyła lat 16 spożywać alkohol do 20%, nie ma również zakazu spożywania alkoholu w miejscach publicznych. Powyższe rozwiązania prawne moim zdaniem nie przyczyniają się do zmniejszenia występowania powyższego problemu.
Podsumowując moje wrażenia z wymiany są bardzo pozytywne i myślę, że zdobyte nowe doświadczenia wpłynęły zarówno na moje życie zawodowe jak i osobiste.
Komisariat Policji Toruń-Rubinkowo
Posterunek Policji w Obrowie
Kolejny z programów "Junge fahranfanger" skierowany jest do ludzi młodych, którzy już są kierowcami lub wkrótce nimi zostaną. Celem programu jest przedstawienie negatywnych zachowań w ruchu drogowym będącymi głównymi przyczynami wypadków, w szczególności tych ze skutkiem śmiertelnym. Przedstawiane są dane statystyczne wskazujące najczęstsze przyczyny wypadków z udziałem młodych kierowców. Inicjatywa jest wdrażana przy szerokim zastosowaniu środków multimedialnych; prezentowane są dramatyczne sceny udokumentowane na fotografiach powypadkowych, które mają skłonić młodzież do refleksji na temat konsekwencji ich nieostrożności, brawury oraz lekceważenia przepisów drogowych podczas kierowania pojazdem.
Komisariat Policji – Toruń Rubinkowo
Posterunek Policji Lubicz
| Galeria zdjęć z wyjazdu do Getyngi |
Autor:
Publikacja: