Wymiana doświadczeń w zakresie systemu szkoleń i wykonywania zadań przez dzielnicowych - INTPATROL

Nasze wrażenia z Getyngi

Data publikacji 18.09.2015
Zakończono wymianę doświadczeń na temat roli i zadań dzielnicowego w ramach projektu „Wymiana doświadczeń w zakresie systemu szkoleń i wykonywania zadań przez dzielnicowych - INTPATROL” realizowanego z Programu „Uczenie się przez całe życie – Leonardo da Vinci ze środków Komisji Europejskiej.

Ośmioosobowa grupa funkcjonariuszy reprezentujących KWP w Bydgoszczy, KMP w Toruniu i jednostki szczebla podstawowego (komisariaty i posterunki) z terenu powiatu toruńskiego w dniach 15-23.11.2008 roku przebywała na stażu w Polizeiinspektion w Göttingen w Niemczech.

W czasie pobytu w Getyndze policjanci zapoznali się ze strukturą organizacyjną policji oraz szkół policji landu Dolnej Saksonii, systemem szkoleń dzielnicowych, sposobami realizacji zadań z zakresu prewencji kryminalnej, statystykami zdarzeń drogowych, dokumentacją prowadzoną przez niemieckiego dzielnicowego oraz wyposażeniem stanowisk pracy dzielicowych. Podczas wizyty w Szkole Policji w miejscowości Hann Münden, przedstawiciele kujawsko – pomorskiej Policji mieli możliwość obserwowania prowadzonych zajęć z technik samoobrony i wyszkolenia strzeleckiego dla policjantów. Polscy dzielnicowi odwiedzili także Zakład Karny dla nieletnich w Leinebergu. Największe zainteresowanie wśród Beneficjentów wymiany wywołał projekt „Busscout” (Autobusowi zwiadowcy). Program ten na terenie miasta Getyngi jest realizowany od 7 lat za środki pozyskiwane od zakładu komunikacji miejskiej, obsługującej autobusy szkolne – m.in. z reklam umieszczonych na autobusach. W programie uczestniczy młodzież ze szkół podstawowych, która zgłasza chęć uczestniczenia w przedsięwzięciu. Inicjatywa ma na celu uświadomienie młodzieży potrzeby reagowania na wszelkiego rodzaju negatywne zachowania uczniów w czasie jazdy autobusem szkolnym i uczenie poprzez ćwiczenia praktyczne stosownego do sytuacji zachowania. Zadaniem najstarszych uczniów jest zwrócenie uwagi młodszym kolegom, że ich zachowanie jest negatywne i nie jest akceptowane przez innych pasażerów (nie stosuje się żadnej formy rozwiązań siłowych).
 
Oprócz części teoretycznej, uczestnicy wymiany towarzyszyli niemieckim dzielnicowym podczas wykonywania zadań służbowych w rejonach miast: Getyngi i Hann Münden.


Po powrocie do Polski, Beneficjenci projektu przedstawili swoje spostrzeżenia i wrażenia z realizacji przedsięwzięcia.

W dniach 15 – 23 listopada 2008 r. przebywałem, wraz z grupą 7 policjantów z Komendy Miejskiej Policji w Toruniu w Getyndze. Pobyt został zorganizowany w ramach programu szkolenia policjantów – uczestników projektu pn. “Wymiana doświadczeń w zakresie systemu szkoleń i wykonywania zadań przez dzielnicowych – INTPATROL” finansowanym ze środków Komisji Europejskiej w ramach Programu „Uczenie się przez całe życie – Leonardo da Vinci”, w Polizeiinspektion Göttingen w Niemczech.
Moje wrażenia z wizyty są bardzo pozytywne. Strona przyjmująca stanęła na wysokości zadania i wypełniła nasz czas w sposób efektywny, przekazując szereg informacji o swojej pracy, przyjętych rozwiązaniach prawnych i praktycznych, udostępniając nam wiele materiałów dydaktycznych. Podejście do zaplanowanych zadań ze strony niemieckich policjantów było profesjonalne i efektownie zrealizowane.
Zainteresowanie wzbudziły inne niż w Polsce rozwiązania dotyczące:

  • systemu szkolenia policjantów, wdrażanego od 2007 roku w landzie Dolna Saksonia (3 szkoły przygotowujące do zawodu nowo przyjętych policjantów, szkolenie 3 – letnie na poziomie szkoły wyższej – licencjat),
  • postępowania z nieletnimi – sprawcami czynów karalnych w landzie Dolna Saksonia – jako jedynym landzie w Niemczech jest stosowane wychowanie poprzez pracę w ZK dla nieletnich (placówce otwartej, gdzie nieletni muszą wykazać swoją dobrą wolę aby mogli odbywać w niej karę, w szczególności dotyczy to samodyscypliny, uczestniczenia w różnego rodzaju pracach oraz możliwości podjęcia nauki zawodu),
  • kompetencji niemieckiej Policji, np. w zakresie wydania przez Policję nakazu opuszczenia miejsca zamieszkania na okres 14 dni przez sprawcę przemocy w rodzinie,
  • struktury niemieckiej Policji, w której każdy land posiada własne, autonomiczne rozwiązania.
Miasto Getynga oraz odwiedzone Hann Münden i Leineberg są miastami posiadającymi pięknie odrestaurowaną zabytkową zabudowę i położonymi w malowniczej okolicy. Udział w programie szkolenia, poza wymiernymi efektami uzyskania szeregu informacji miał także wymiar estetyczny, na który wpływ miało otoczenie.

nadkom. Andrzej Majrowski
Wydział Prewencji KWP w Bydgoszczy


 

 

W okresie od 15-23.11.2008 r. uczestniczyłem w szkoleniu, które odbyło się w mieście Getynga (Dolna Saksonia) w Niemczech. W trakcie spotkań strona niemiecka przedstawiła strukturę i organizację działania policji dolnosaksońskiej, której reforma została przeprowadzona w 2007 r. Należy stwierdzić, że „trzon” tej struktury jest podobny do struktury działania polskiej policji, różnice jedynie występują w poszczególnych pionach.

Szkolenie policjantów dolnosaksońskich odbywa się w Akademii Policyjnej, która mieści się w Hann Münden. Okres szkolenia trwa trzy lata i kończy się złożeniem egzaminu i uzyskaniem stopnia komisarza policji. Należy dodać, że w wyniku reformy policji niemieckiej w 2007 r. w jej strukturach zlikwidowano stopnie policyjne - odpowiednik do naszego korpusu podoficerskiego i aspiranckiego. W Niemczech każdy "land" posiada szkołę policji, w której szkoli się policjantów na potrzeby danego regionu. Widać tu różnicę w szkoleniu polskiej policji, gdzie szkolenie obywa się centralnie w szkołach dla potrzeb całego kraju. W trakcie spotkań przedstawiciele niemieckiej policji przedstawili specyfikę i metodę wykonywania zadań przez niemieckich rejonowych - odpowiednik w strukturach polskiej policji dzielnicowego.

W tym zakresie występują bardzo duże różnice w zakresie wykonywanych zadań przez dzielnicowego niemieckiego a polskiego, w naszym systemie dzielnicowy zadania łącznie z obsługą zdarzeń obsługuje sam, zaś w strukturach niemieckiej policji rozłożone jest na różne piony. Głównym zadaniem niemieckiego dzielnicowego jest kontakt ze społeczeństwem tj. kontakt z młodzieżą w szkołach, ośrodkach, świetlicach oraz kontakt z osobami zwłaszcza w podeszłym wieku, poprzez wysłuchanie ich i pomoc w rozwiązywaniu ich problemów. Wdrażają w życie szereg programów prewencyjnych np. zapobieganie agresji wśród młodzieży, przeciwdziałanie narkomanii itp. Zakres tych programów jest podobny jaki wdrażany jest przez polską policję. Osobiście uczestniczyłem w obchodzie z kolegą z niemieckiej policji i naocznie mogłem zaobserwować jak programy te realizowane są przez nich w trakcie służby. Ponadto chcę dodać, że bardzo mnie zaskoczyła relacja w niemieckiej policji na płaszczyźnie przełożony - podwładny, która przedkładała się dużym zrozumieniem i zaufaniem do siebie co skutkowało zminimalizowaniem nadzoru nad podwładnym.

Należy zwrócić uwagę ,że społeczeństwo niemieckie jest zróżnicowane narodowościowo i dla przykładu w mieście Getynga zamieszkują obywatele 52 narodowości. Powoduje to, że wśród młodzieży uczęszczającej do szkoły często dochodzi do aktów agresji i przemocy. Policja dolnosaksońska próbuje ten problem rozwiązać poprzez szkolenie grup młodzieży, która w tracie dowozu do szkoły w „gimbusach” poprzez wypracowane metody przeciwdziała agresji wyeliminowuje przypadki konfliktów między uczniami. Program ten jest długoterminowy i bardzo dobrze oceniany przez policję, pedagogów jak i rodziców uczniów uczęszczających do szkół.

Przedstawione w czasie pobytu przez policję dolnosaksońską programy, rozwiązania modułowe oraz program pracy dzielnicowego uważam, że w dużej mierze da się przełożyć na strukturę działania polskiej policji ale w części uwarunkowane to jest przez ustawodawstwo i obowiązujące przepisy prawne w naszym kraju.

asp.szt. Tomasz Ostrowski
Posterunek Policji Łysomice


W dniach 15–23 listopada 2008 r. wziąłem udział w szkoleniu w ramach projektu „Wymiana doświadczeń w zakresie systemu szkoleń i wykonywania zadań przez dzielnicowych INTPATROL” ze środków Komisji Europejskiej w ramach Programu „Uczenie się przez całe życie – Leonardo da Vinci”. Szkolenie odbyło się w Niemczech w mieście Getynga.

W czasie pobytu brałem udział w szkoleniach z przedstawicielami strony niemieckiej oraz policjantami, którzy przedstawili system szkolenia i funkcjonowania Policji w Niemczech. W 2007 r. nastąpiła gruntowna reforma Policji w Niemczech z czym zapoznaliśmy się podczas w/w szkoleń. Przedmiotowa reforma w strukturach Policji polegała m.in. na zlikwidowaniu korpusu podoficerskiego i aspiranckiego co miało za zadanie podniesienie prestiżu Policji wśród społeczeństwa. W ramach spotkań z funkcjonariuszami tamtejszej Policji zapoznałem się ze specyfiką i metodami wykonywania obowiązków służbowych przez niemieckich rejonowych – odpowiednikami polskich dzielnicowych.


Szczególnie pozytywne wrażenie zrobiły na mnie przede wszystkim relacje pomiędzy policjantami, w tym relacje przełożony – podwładny. Przedstawione kontakty cechowały się wysokim stopniem serdeczności, wręcz zażyłością co naturalnym biegiem rzeczy przekłada się na jakość pracy, a w konsekwencji na osiągane wyniki. W tej sytuacji niewątpliwie zaoszczędza się na organach kontroli, które nie muszą być zbytnio rozbudowane, w związku z czym obieg informacji jest wyjątkowo szybki, zaś stopień zaufania społeczeństwa do Policji pozwala śmiało stwierdzić, iż nie wpływa zbyt wiele skarg.

Jednym ze spotkań było odwiedzenie komisariatu Policji w HANN MŰNDEN gdzie zobaczyłem pracę policjantów. Zostały nam pokazane policyjne pomieszczenia dla osób zatrzymanych jak również pomieszczenia dla osób nietrzeźwych, ponieważ nie ma tam izby wytrzeźwień.

Ponadto byłem na obchodzie wraz z rejonowym (odpowiednik polskiego dzielnicowego). Jego praca polega przede wszystkim na zapewnieniu bezpieczeństwa młodzieży przebywającej w szkole. Rejonowy również uczestniczy w prelekcjach z uczniami o tematyce związanej z bezpieczeństwem.

W HANN MŰNDEN około 60% uczniów to obcokrajowcy, a około 40% uczniów to rodowici Niemcy. Dlatego też główne konflikty, które występują mogą mieć podłoże narodowościowe. Z uwagi na ten fakt praca rejonowych koncentruje się w głównej mierze na placówkach oświatowych. Dlatego też policjanci rozwiązujący tego typu konflikty powinni cechować się dużym doświadczeniem zawodowym i w Polizeiinspektion Getynga rejonowi są w wieku od 47 do 57 lat mając przy tym średnio około 20 lat stażu pracy. Nadmieniam, iż praca Policji w Niemczech jest bardzo podobna do pracy polskich policjantów, borykają się oni również z podobnymi problemami. Sprzęt łącznościowy mamy bardziej nowoczesny, natomiast służbowych środków transportu możemy im pozazdrościć. Wizyta w ramach projektu „wymiana doświadczeń w zakresie systemu szkoleń i wykonywania zadań przez dzielnicowych INPATROL” dała mi przede wszystkim możliwość pozyskania nowej wiedzy z zakresy pracy rejonowych Policji w Niemczech co myślę, że zaowocuje innym spojrzeniem na pracę policjantów w Polsce.


mł.asp. Robert Gralak
Posterunek Policji Lubicz

W dniach 15-23.11.2008 roku uczestniczyłem w stażu dla dzielnicowych w Getyndze w Niemczech w ramach projektu Wymiana doświadczeń w zakresie systemu szkoleń i wykonywania zadań przez dzielnicowych - INTPATROL realizowanych z Programu "Uczenie się przez całe życie - Leonardo da Vinci" ze środków Komisji Europejskiej.
Podczas stażu byłem z wizytą w Komendzie Miejskiej w Getyndze oraz w Szkole Policji w miejscowości Hann Munden, gdzie miałem możliwość zapoznania się ze strukturą organizacyjną policji oraz szkół Policji landu Niedersachsen w Niemczech.
W trakcie pobytu odwiedziłem otwarty Zakład Karny dla Nieletnich w miejscowości Leineberg, gdzie poznałem wiele ciekawych rozwiązań wychowawczych dla nieletnich mających na celu ich szybki powrót na dobrą drogę np.:
  • Zakład Karny jest otwartą placówką, nieletni ma wybór czy wytrzyma na terenie Zakładu Karnego zgodnie z regulaminem czy ucieknie. Po ucieczce, nieletni jest kierowany do zamkniętego Zakładu Karnego,
  • ideą pobytu w zakładzie jest, aby to nieletnim zależało na zmianie ich negatywnych zachowań a wychowawca ma im w tym pomóc,
  • nieletni uczą się zgodnie z zainteresowaniem różnych zawodów na warsztatach, mają praktyki w wielu firmach poza terenem zakładu tak aby po wyjściu z zakładu mogli znaleźć pracę,
  • za dobre zachowanie, nieletni otrzymują swój pokój za który są odpowiedzialni,
  • nieletni dbają o porządek na terenie zakładu i prowadzą własną kuchnię, gdzie gotują dla siebie jak i też na zasadzie cateringu dla prywatnych osób,
  • w trakcie pobytu, nieletni którzy pracują zarabiają pieniądze około 400 euro, które otrzymują po zakończeniu odbycia kary na dobry start na wolności,
  • za dobre zachowanie czas pobytu w Zakładzie Karnym może zostać skrócony (max trwa 2 i pół roku).

Uczestniczyłem podczas wykonywania zadań służbowych przez dzielnicowych niemieckich w rejonie miejscowości Hann Munden. Zakres obowiązków dzielnicowego niemieckiego jest o wiele węższy niż nasz. Na pewno podobało mi się, że w pracy nie muszą posiadać notatników służbowych, pracują jedynie na pierwszą zmianę, a ich podstawowym zadaniem jest prowadzić pogadanki z dziećmi w Szkołach Podstawowych oraz przeprowadzać spotkania ze społecznością na terenie podległego terenu w ramach wielu programów prewencyjnych.

mł.asp. Rafał Racinowski
Komisariat Policji Toruń-Śródmieście

W dniach 15-23 listopada 2008 r. przebywałem w Getyndze. Pobyt został zorganizowany w ramach programu szkolenia policjantów; uczestników projektu pn. „Wymiana doświadczeń w zakresie systemu szkoleń i wykonywania zadań przez dzielnicowych – INTPATROL” finansowanym ze środków Komisji Europejskiej w ramach Programu „Uczenie się przez całe życie - Leonardo da Vinci” w Polizeiinspektion Göttingen w Niemczech.

Ze względu na moją prace jako Kierownika Rewiru Dzielnicowych zainteresowany byłem w szczególności sposobem wykonywania zadań przez niemieckich dzielnicowych. Jak się okazało w tym zakresie występują bardzo duże różnice. Przede wszystkim dzielnicowy w Niemczech jest jakby wizytówką Policji. Jest faktycznie tak zwanym pierwszym kontaktem ze społeczeństwem. W bardzo dużej mierze kontakt ten umożliwiają mu inne rozwiązania prawne oraz fakt, iż biurokracja została w jego pracy zmniejszona do niezbędnego minimum. Przede wszystkim niemiecki dzielnicowy ma za zadanie utrzymywać stałe kontakty ze społeczeństwem, pomagając w rozwiązywaniu jego problemów. Drugim takim zadaniem jest utrzymywanie kontaktu z dziećmi i młodzieżą. Zobowiązany jest do bardzo częstych odwiedzin w szkołach, gdzie przeprowadza pogadanki m.in. na temat bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym, uczy zasad Ruchu Drogowego podczas jazdy na rowerze itp. W trakcie wspólnej służby z dzielnicowym, niemiecki kolega przed rozpoczęciem zajęć w szkole, kontrolował pobliskie skrzyżowanie, gdzie zwracał uwagę na zgodne z przepisami zachowanie się pieszych, dzieci idących do szkoły oraz rowerzystów. Dowiedziałem się również, że jeżeli młody człowiek postanowi zostać w przyszłości Policjantem idzie na praktyki do dzielnicowego, który podczas wykonywania swoich zadań pokazuje mu na czy jego praca polega. Zaskoczył mnie również fakt, iż nadzór na pracą dzielnicowego jest również zminimalizowany do niezbędnego minimum a relacje pomiędzy przełożonym a podwładnym układają się można powiedzieć na stopie koleżeńskiej.


W trakcie wymiany zauważyłem problem niemieckiej Policji z młodzieżą. Przede wszystkim chodzi tu o nadużywanie alkoholu. Prawo pozwala osobie, która ukończyła lat 16 spożywać alkohol do 20%, nie ma również zakazu spożywania alkoholu w miejscach publicznych. Powyższe rozwiązania prawne moim zdaniem nie przyczyniają się do zmniejszenia występowania powyższego problemu.

Podsumowując moje wrażenia z wymiany są bardzo pozytywne i myślę, że zdobyte nowe doświadczenia wpłynęły zarówno na moje życie zawodowe jak i osobiste.
 
asp.szt. Dariusz Zabilski
Komisariat Policji Toruń-Rubinkowo

 
W okresie 15 do 23 listopada 2008 r. w ramach projektu INTPATROL dofinansowanego z programu „Uczenie się przez całe życie - Leonardo da Vinci” wziąłem udział w szkoleniu, wymianie doświadczeń policjantów polskich i niemieckich, które odbyło się w mieście Getynga w Niemczech.

Głównym celem szkolenia było porównanie pracy polskiego dzielnicowego z pracą niemieckiego rejonowego. Na początku szkolenia poznałem strukturę organizacyjną niemieckiej policji oraz charakter pracy niemieckiego rejonowego. W czasie pobytu w Szkole Policji dowiedziałem się, że osoby ubiegające się o służbę w niemieckiej Policji przechodzą trzyletni cykl nauczania i po ukończeniu szkoły uzyskują stopień oficerski. Aby podnieść prestiż pracy niemieckiej Policji w ramach reformy w 2007 r., zrezygnowano z nadawania policjantom stopni podoficerskich.

Bardzo podoba mi charakter pracy niemieckiego rejonowego, który polega głównie na utrzymywaniu kontaktu ze społeczeństwem, rozpoznaniu zagrożeń dotyczących przestępczości oraz zjawisk patologicznych. Rejonowy jest wizytówką niemieckiej Policji, na terenie szkół prowadzi prelekcje i pogadanki z dziećmi oraz młodzieżą jednocześnie realizując programy prewencyjne. W czasie wspólnego patrolu z rejonowymi zauważyłem, że społeczeństwo niemieckie ma bardzo duże zaufanie do tych policjantów a dzięki temu, rejonowy posiada bardzo dobre rozpoznanie oraz informacje w zakresie zwalczania przestępczości oraz zjawisk patologicznych. Do służby rejonowych są wyznaczani policjanci z bardzo dużym doświadczeniem w pracy zawodowej oraz posiadający zaufanie swoich przełożonych.
 
asp.szt. Wiesław Wernerowicz
Posterunek Policji w Obrowie

W czasie pobytu w Getyndze miałem okazję zapoznać się z programami pracy z młodzieżą "Busscouts" oraz "Junge fahranfanger". Pierwszy z nich to program skierowany do młodzieży wczesnoszkolnej (szkoła podstawowa). Uczestnicy programu prezentują wszelkiego rodzaju sytuacje jakie mogą zaistnieć podczas jazdy autobusem, zwłaszcza zachowania negatywne typu: zaśmiecanie, niszczenie wyposażenia autobusu, głośne używanie słów wulgarnych itp. Ideą tego przedsięwzięcia jest wyrobienie w jego uczestnikach umiejętności reagowania na tego typu zachowania, oczywiście bez użycia jakichkolwiek środków przymusu. Reakcja ta ma na celu nie tyle zdyscyplinowanie osoby zachowującej się niewłaściwie, co danie jej do zrozumienia iż jej zachowanie nie znajduje akceptacji otoczenia. Osobie takiej uświadamia się, że inni jej zachowania nie akceptują i mają odwagę mówić o tym głośno. W uczestnikach programu kształtuje się tzw. "zivile courage" czyli odwagę cywilną.


Kolejny z programów "Junge fahranfanger" skierowany jest do ludzi młodych, którzy już są kierowcami lub wkrótce nimi zostaną. Celem programu jest przedstawienie negatywnych zachowań w ruchu drogowym będącymi głównymi przyczynami wypadków, w szczególności tych ze skutkiem śmiertelnym. Przedstawiane są dane statystyczne wskazujące najczęstsze przyczyny wypadków z udziałem młodych kierowców. Inicjatywa jest wdrażana przy szerokim zastosowaniu środków multimedialnych; prezentowane są dramatyczne sceny udokumentowane na fotografiach powypadkowych, które mają skłonić młodzież do refleksji na temat konsekwencji ich nieostrożności, brawury oraz lekceważenia przepisów drogowych podczas kierowania pojazdem.

Chciałbym podkreślić wagę wymienionych wyżej przedsięwzięć, ponieważ zgodnie z maksymą „lepiej jest zapobiegać niż leczyć” właśnie taką pracą u podstaw z młodzieżą można sprawić, iż jakiś odsetek negatywnych zjawisk zniknie ze statystyk policyjnych.

 
post. Karol Wojno
Komisariat Policji – Toruń Rubinkowo

W dniach 15-23.11.2008r. wziąłem udział w szkoleniu w ramach projektu „Wymiana doświadczeń w zakresie systemu szkoleń i wykonywanych zadań przez dzielnicowych INPATROL” ze środków Komisji Europejskiej w ramach Programu „Uczenie się przez całe życie – Leonardo da Vinci”. Szkolenie odbyło się w Niemczech w mieście Getynga.

Podczas pobytu odbyło się szereg spotkań z przedstawicielami strony niemieckiej, którzy przedstawili system szkolenia i funkcjonowania oraz wypracowanych procedur w Niemczech po przeprowadzonej reformie Policji w 2007 r. Według nowych przepisów szkolenie podstawowe oparte jest na 3 letnim studium odbywającym się w Akademii Policyjnej po ukończeniu której nadawany jest stopień komisarza policji. Akademie Policji znajdują się w każdym Landzie w przypadku naszych gospodarzy szkoła znajduje się w Hann Munden. Po przeprowadzonej reformie zlikwidowano w Niemieckiej Policji wszystkie stopnie odpowiedniki Polskich korpusów podoficerów i aspirantów. Zamierzeniem tego było podniesienie prestiżu Policji jak wzbudzenie wśród społeczności większego szacunku i poważania, co według rozmówców przyniosło pożądany efekt.

W trakcie spotkań zapoznaliśmy się również ze specyfiką i metodą wykonywania obowiązków służbowych przez niemieckich rejonowych – odpowiedników polskich dzielnicowych. Cecha charakterystyczna formacji rejonowych to wiek i doświadczenie zawodowe. W Polizeiinspektion Göttingen są to policjanci w wieku od 47 do 57 lat posiadający staż służby od 20 do 40 lat.

Głównym zadaniem rejonowych jest utrzymanie stałego kontaktu ze społeczeństwem poprzez ciągłe przebywanie wśród mieszkańców, rozpoznawanie występujących problemów i pomoc w ich rozwiązaniu. Następnym podstawowym zadaniem rejonowych jest zapewnienie bezpieczeństwa młodzieży w szkole oraz poza nią. Realizowane jest to na podstawie programów prewencyjnych z którymi zastaliśmy zapoznani. Sztandarowym programem Policji z Getyngi jest szkolenie grup młodzieży w wieku lat 14 którzy dojeżdżają do szkoły gimbusami. Celem szkolenia jest wypracowanie metod które mają pozwolić na uniknięcie agresji wśród młodzieży oraz jak się zachować w przypadku powstania konfliktu lub wystąpienia sytuacji konfliktowej w autobusie szkolnym. Program ten jest realizowany przez policjantów prewencji kryminalnej w formie warsztatów poza terenem szkoły. Zajęcia odbywają się w autobusie, który dostarcza zaangażowana do współpracy przy realizacji projektu firma prywatna świadcząca usługi transportowe.

Wg strony niemieckiej zarzewiem konfliktów występujących wśród młodzieży jak dorosłych są różnice narodowościowe oraz duża rozbieżność statusów społecznych młodzieży. Na terenie Getyngi występuje ponad 50 narodowości co powoduje częste konflikty na tle pochodzenia. Dzięki zapoznaniu się z programami realizowanymi przez policję w Getyndze po przedstawieniu przełożonym szczegółów programowych i opracowaniu programu przystosowania do realiów Polski można wykorzystać uzyskaną wiedzę w bieżącej pracy policji.

asp.szt. Andrzej Zwolankowski
Posterunek Policji Lubicz
 
Galeria zdjęć z wyjazdu do Getyngi

więcej...

 
opr. Izabela Adamczak-Garstecka
Zespół ds. Funduszy Europejskich
KWP w Bydgoszczy


 

Autor:
Publikacja:

Powrót na górę strony