Archiwum aktualności do 2015 roku

"Placement Programme" - Esslingen

Data publikacji 18.09.2015

W dniach 25.05 do 06.06.2014 przebywałem na stażu zawodowym w Polizeiprasidium w Esslingen w Badenii Wittembergi na terenie Niemiec w ramach stażu zawodowego Police Placement Programme.

Moim gospodarzem na terenie Niemiec był Michael Mueller z Policji w Esslingen. Cały pobyt obfitował w mnóstwo wrażeń i ciekawych doświadczeń. Pierwszego dnia po długiej podróży (około 1200) km dotarłem do pięknej zabytkowej miejscowości Esslingen na zachodzie Niemiec.

Zostałem przywitany przez rodzinę policjanta i ugoszczony pyszną kolacją. Wieczorem przy grillu przedstawiono mi plan mojej wizyty i zapytano mnie o plany na wolne dni, sugerując przy tym wycieczki, jak się później okazało – piękne, do Reutlingen, Ludwigsburga, Stuttgartu – muzeum Mrecedesa oraz wiele innych atrakcji.

Kolejnego dnia, przywitany przez Komendanta Policji w Esslingen i Naczelnika Wydziału Kryminalnego, przystąpiłem do odbywania stażu zawodowego.

Każdy dzień  spędzałem w towarzystwie kolegów z wydziałów przynależnych do Jednostki Policji w Esslingen, Reutlingen i Stuttgarcie.

Wizyta w sekcji do spraw zwalczania przestępstw narkotykowych na lotnisku w Stuttgarcie polegała na zapoznaniu ze strukturą organizacyjną pracy, zwiedzaniu lotniska oraz specyfiką pracy służb operacyjnych realizujących pracę w terenie – hala odlotów, monitoring oraz wywiadowców. Kolejna wizyta to Sekcja Lotnicza Policji w Stuttgarcie – na terenie Amerykańskiej Bazy Wojskowej. Po ścisłej kontroli dokumentów i potwierdzeniu tożsamości w systemach zabezpieczeń dotarliśmy do nowoczesnej hali odlotów i serwisu statków powietrznych. Tu zapoznano mnie z budową i sposobem wykorzystania śmigłowców typu EC – 135 oraz EUROCOPTEREM wykorzystujących nowoczesne systemy GPS, monitoringu w ciemności, w tym noktowizji oraz łączności z każdym funkcjonariuszem na ziemi, realizującym w danej chwili zadania poszukiwawcze. Z uwagi na akcję monitorowania autostrady A-6 lot śmigłowcem został odwołany – siła wyższa. Nie zmieniło to faktu, iż swoją wiedzą podzielił się ze mną 21-letni pilot śmigłowca, który także odbywał tu praktyki.

Policja wodna w Stuttgarcie zaprezentowała mi nowy typ łodzi, którym patroluje rzekę Neckar na odcinku 70 km. Policjanci patrolują powierzone im sektory po kilka dni nie wracając do bazy. Łódź przystosowana jest zarówno do pracy, jak i swobodnego mieszkania dla członków załogi. Obejrzałem film z akcji ratowniczej z roku 2013, gdy dryfująca barka zniszczyła tamę w Stuttgarcie i doprowadziła do katastrofy naturalnej na dużym odcinku miasta.

Następne dni kolejno odwiedzałem wydział kryminalny, techniki kryminalistycznej, przestępczości gospodarczej oraz poszukiwań celowych. Rozmowy z naczelnikami dały mi obraz sytuacji na terenie Niemiec dotyczącej przestępczości i problemów na ulicach dużych miast. Technik kryminalistyki zapoznał mnie z pracą laboratorium, gdzie po ubraniu specjalnego kombinezonu (wyglądałem jak chirurg…), wykonywaliśmy ciekawe doświadczenia natury kryminalistycznej. Wspólna akcja celna z Wydziałem Ruchu Drogowego i wykorzystaniem przenośnego RENTGENA do sprawdzania pojazdów dała mi wiedzę, do jakich kroków może się posunąć przemytnik, aby przewieźć zakazane przedmioty.

Praca z dzielnicowym na terenie Esslingen w spokojny i słoneczny dzień nagle stała się jeszcze bardziej interesująca. Okazało się, że na terenie jego rewiru przebywają obywatele polscy, którzy zamieszani są w pobicie na terenie Stuttgartu. Udaliśmy się razem pod wskazany adres – ja w roli tłumacza i jakie było zdziwienie, gdy osoby usłyszały komendy do otwarcia drzwi w języku polskim. Dalsze czynności prowadzili już koledzy operacyjni.

Weekendy, jak już wspomniałem, spędziliśmy na zwiedzaniu pobliskich miejscowości. IPA Esslingen i Reutlingen zaprosiła mnie na zwiedzanie miasta Esslingen, do ruin zamku Hehenneuffen, do zamku Lichtenstein. Każde spotkanie z Prezydium IPA kończyło się pysznym poczęstunkiem i lampką wina. Życzliwość moich kolegów z IPA Niemcy nie znała granic. Wspólnie biesiadowaliśmy, zwiedzaliśmy, uczestniczyliśmy w rozgrywkach piłki nożnej, każdorazowo otrzymywałem upominki dla siebie i dla moich dzieci. Helmut Wurster – policjat IPA Reutlingen razem ze swoimi kolegami i sympatykami IPA zaprosił mnie na koniec wizyty do pięknie położonej restauracji na pożegnalny obiad i zwiedzanie miasta, wręczając mi krajowe odznaki i upominki związane z tradycją Niemiec.

Uczestniczyłem także w spotkaniu integracyjnym tzw. FEST na dziedzińcu Komendy w Esslingen, gdzie przy dźwiękach policyjnej kapeli, grillu i ……coli spotkałem się także z Wiceprezydentem IPA Niemcy - Olivierem Hoffmanem. Olivier sprawdzał, czy niczego mi nie brakuje, czy staż odbywa się planowo, pytał o wrażenia z pobytu, o sugestie i plany. Rozmowa była bardzo miła i przyjacielska, gdyż poznaliśmy się z Olivierem podczas jego pobytu w Bydgoszczy na 25 – leciu Kujawsko – Pomorskiej Grupy Wojewódzkiej.

Reasumując, pragnę podziękować wszystkim, którzy stanęli na mojej drodze podczas odbywania stażu - niestety bez imion, gdyż większość kolegów to policjanci operacyjni. Dziękuję IPA Sekcja Polska za możliwość odbycia stażu, IPA Niemcy za gościnność jak w domu, IPA Halle am Saale – Jensowi Leube za nocleg i pysznego grilla podczas podróży. Wyjazd był wspaniały, przyczynił się do praktycznej wymiany doświadczeń zawodowych i nawiązania nowych przyjaźni.

We wrześniu 2014 roku do naszego miasta na zaproszenie IPA Polska przybędzie Michael Mueller – zapewniam,  że plan będzie także obfitował w niezapomniane przeżycia.