ZAJĘCIA SEMINARYJNO-WARSZTATOWE policyjnych ekspertów kryminalistyki w zakresie badań wypadków drogowych

Data publikacji 18.09.2015

ZAJĘCIA SEMINARYJNO-WARSZTATOWE policyjnych ekspertów kryminalistyki w zakresie badań wypadków drogowych p.n. „Wpływ urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na skutki wypadków drogowych”.

ZAJĘCIA SEMINARYJNO-WARSZTATOWE policyjnych ekspertów kryminalistyki w zakresie badań wypadków drogowych p.n. „Wpływ urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na skutki wypadków drogowych”.

W dniach 27-30 kwietnia 2010r. Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Głównej Policji zorganizowało dla policyjnych ekspertów kryminalistyki z zakresu badań wypadków drogowych zajęcia seminaryjno-warsztatowe pn. „Wpływ urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na skutki wypadków drogowych”. Zajęcia odbyły się w Ośrodku Wypoczynkowym MSWiA „ECHO” w Krynicy-Zdrój oraz w siedzibie firmy „WIMED” Oznakowanie Dróg Sp. z o.o. w Tuchowie.


Test zderzeniowy

Część teoretyczną wypełniły następujące wykłady i prezentacje:
  1. Wypadki drogowe zaistniałe z urządzeniami infrastruktury drogowej” – podinsp. Armand Konieczny z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji,
  2. „Znaczenie zgodności produktów z europejskimi normami dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego” – Zbigniew Dąbczyński – prezes WIMED Sp. z o.o. z Tuchowa,
  3. „Kalkulacja ryzyka zderzeń z infrastrukturą drogową” – dr inż. Jan Unarski, dr inż. Wojciech Wach z Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie,
  4. „Fazy wypadku a systemy bezpieczeństwa ruchu drogowego” – dr inż. Janusz Bohatkiewicz – EKKOM Sp. z o.o. z Krakowa,
  5. „Możliwość zmniejszenia skutków wypadków drogowych poprzez dobór właściwych elementów wyposażenia drogi” – Zdzisław Dąbczyński, mgr Jarosław Schabowski – WIMED Sp. z o.o. z Tuchowa,
  6. „Polskie systemy barier drogowych w świetle norm PN:EN1317. Możliwość modyfikacji i oceny skuteczności działania barier za pomocą symulacji komputerowych” – mgr Jarosław Cholewiński – Stalprodukt S.A. z Bochni,
  7. „Oświetleniowe słupy kompozytowe a bierne bezpieczeństwo” – Zbigniew Michalski – Alumast S.A. z Wodzisławia Śląskiego,
  8. „Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego – kiedy dobre, kiedy złe, analiza szczegółowa kilku przypadków” – Zdzisław Dąbczyński, mgr Jarosław Chabowski – WIMED SP. z o.o. z Tuchuwa,
  9. „Rola projektantów, policji, administracji drogowej w kształtowaniu bezpiecznego otoczenia drogi” – dr inż. Janusz Bohatkiewicz – EKKOM Sp. z o.o. z Krakowa.

Testy zderzeniowe były praktyczną częścią zajęć seminaryjno-warsztatowych. Odpowiednio przygotowane samochody osobowe, które zostały wyposażone w aparaturę pomiarową były rozpędzane do prędkości 50km/h i uderzały w różnego rodzaju elementy infrastruktury drogowej. Policyjni eksperci mogli poznać m.in. skuteczność barier drogowych, masztów, słupków oraz konstrukcji wsporczych zgodnych z normą PN-EN 12767 w zakresie pasywnego bezpieczeństwa. W tym czasie aparatura pomiarowa umieszczona w wykorzystanych do badań pojazdach mierzyła przeciążenia, jakie oddziaływałyby w trakcie zderzenia na organizm człowieka. Jak można było się naocznie przekonać, zastosowanie elementów infrastruktury drogowej wykonanej z nowoczesnych profili, konstrukcji i odpowiednio dobranych materiałów określanych mianem „wybaczających błędy kierowcy” może ocalić życie wielu uczestnikom ruchu drogowego.

Zdjęcie z wypadku drogowego

Zajęcia seminaryjno-warsztatowe uzupełniono również o prezentacje badań przeprowadzonych przez mł. asp. mgr inż. Marcina Klimuka z LK KWP w Białymstoku pt. „Opóźnienia hamowania samochodów osobowych hamowanych hamulcem awaryjnym” oraz badania wykonane przez mł. asp. mgr inż. Pawła Lewandowskiego z LK KWP z/s w Radomiu pt. „Wpływ niesprawności świateł mijania pojazdu na rozkład plamy świetlnej”. Ponadto nadkom. mgr inż. Mirosław Kędzierski z LK KWP w Lublinie przedstawił możliwości zastosowania zestawu narzędzi „Quick Mapa” w badaniach miejsc zdarzeń drogowych.

Dzięki tym zajęciom policyjni eksperci mogli poznać nowe technologie, poszerzyć wiedzę potrzebną podczas sporządzania opinii i wymienić się doświadczeniami.


asp. mgr inż. Marcin Przybyszewski
LK KWP w Bydgoszczy




Autor:
Publikacja:

Powrót na górę strony