Konferencja "Przyjazny Patrol"
W związku z przygotowywanym projektem „Przyjazny Patrol” wspólnie z Bydgoskim Ośrodkiem Rehabilitacji, Terapii Uzależnień i Profilaktyki „BORPA” w Bydgoszczy oraz Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w dniu 12.02.2009r. w Centrum ...
W związku z przygotowywanym projektem „Przyjazny Patrol” wspólnie z Bydgoskim Ośrodkiem Rehabilitacji, Terapii Uzależnień i Profilaktyki „BORPA” w Bydgoszczy oraz Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w dniu 12.02.2009r. w Centrum Kongresowym „MANRU” Opery „Nova” w Bydgoszczy odbyła się Konferencja pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Bydgoszczy pt „Przyjazny Patrol” – moja rola wobec kryzysu w rodzinie”.
W programie przedstawiono następujące tematy:
· “Jak rozpoznać dzieci doświadczające przemocy ?” - dr n.med. Joanna Kuszyk – prezes Fundacji “MEDERI” z Instytutu Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie
· “Konsekwencje doświadczania przemocy w dalszym rozwoju dzieci i młodzieży” - Renata Durda – kierownik Ogólnopolskiego pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie “Niebieska Linia” w Warszawie
· “Prawne aspekty przemocy” - Jarosław Polanowski – prokurator Prokuratury Okręgowej w Warszawie
· “Przemoc wobec dzieci i młodzieży w świetle badań” - Janusz Sierosławski – Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
· Skala zjawiska przemocy na terenie Bydgoszczy- Prezentacja programu “Przyjazny patrol” - interwencje w rodzinach kryzysowych” - kom. Sławomir Szymański – Naczelnik Sekcji Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy.
PREZENTACJA – omówiona na konferencji przez kom. Sławomira Szymańskiego Naczelnika Sekcji Prewencji KMP w Bydgoszczy.
ZARZĄDZENIE NR 162 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania przez Policję zadań w związku z przemocą w rodzinie w ramach procedury „Niebieskie Karty”.
Procedura „Niebieskie Karty” – ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez policjantów, zgodnie z przepisami zarządzenia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.
Przemoc w rodzinie - jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób najbliższych, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności:
· narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia,
· naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną,
· powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym,
· wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.
Interwencja domowa – natychmiastowe podjecie czynności policyjnych, będących realizacją ustawowych obowiązków i uprawnień Policji, w mieszkaniu, domu lub innym miejscu prywatnym, w związku z naruszeniem norm prawnych lub zasad współżycia społecznego bądź zagrożeniem ich naruszenia, w celu przywrócenia porządku, zapewnienia spokoju bądź ochrony bezpieczeństwa ludzi.
Interwencja domowa wobec przemocy w rodzinie – interwencja domowa podejmowana w sytuacji uzasadnionego podejrzenia zaistnienia przemocy w rodzinie.
Ofiara przemocy – osoba dotknięta przemocą.
Sprawca przemocy – osoba stosująca przemoc.
Podstawą interwencji domowej wobec przemocy w rodzinie jest:
1) polecenie wydane przez dyżurnego jednostki organizacyjnej Policji;
2) polecenie wydane przez inną upoważnioną osobę;
3) inicjatywa własna wynikająca z dokonanych ustaleń.
Policjant podejmuje także czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty”, jeżeli podczas wykonywania innych obowiązków niż interwencja domowa wobec przemocy w rodzinie, uzyskał informację o istniejącej przemocy w rodzinie bądź ma uzasadnione podejrzenie jej występowania i jednocześnie zachodzi konieczność udzielenia pomocy jej ofiarom.
Zakres zadań i obowiązków policjantów w ramach procedury „Niebieskie karty”
Podczas przeprowadzania interwencji domowej wobec przemocy w rodzinie policjant ma obowiązek:
· udzielenia ofiarom przemocy niezbędnej pomocy, w tym udzielenia pierwszej pomocy, wezwania pogotowia ratunkowego lub zawiadomienia innych instytucji, które mogą udzielić pomocy;
· - podjęcia, w razie potrzeby, innych niezbędnych czynności zapewniających ochronę życia, zdrowia i mienia osób będących ofiarami przemocy, włącznie z zastosowaniem, na podstawia odrębnych przepisów, wobec sprawcy przemocy środków przymusu bezpośredniego i zatrzymania;- ustalenia przebiegu zdarzenia i jego następstw;
· - przeprowadzenia, jeżeli jest to możliwe, ze sprawcą rozmowy, w szczególności o odpowiedzialności karnej za znęcanie się fizyczne lub psychiczne nad osobą najbliższą lub inna osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od sprawcy albo nad małoletnim lub osobą nieporadną ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny, oraz wezwanie sprawcy do zachowania zgodnego z prawem i zasadami współżycia społecznego;
· -przeprowadzenia na miejscu zdarzenia, w przypadkach niecierpiących zwłoki, czynności procesowych w niezbędnym zakresie, w granicach koniecznych do zabezpieczenia śladów i dowodów przestępstwa.
Policjant przeprowadzający interwencję każdorazowo sporządza „Notatkę urzędową o przemocy w rodzinie”, której wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia. W zależności od zaistniałych okoliczności policjant sporządza ją na miejscu interwencji lub bezpośrednio po jej zakończeniu w jednostce organizacyjnej Policji.Policjant przekazuje ofiarom przemocy w rodzinie „Informację dla ofiar przemocy w rodzinie”, której wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia, informując jednocześnie o uruchomieniu procedury „Niebieskiej karty” i zasadach jej realizacji, w tym o możliwości przekazania przez Policję organom administracji rządowej i jednostkom samorządu terytorialnego bądź podmiotom, którym zleciły one realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, informacji o sytuacji rodziny i potrzebie udzielania jej pomocy.
Czynności podejmowane przez dzielnicowego
Dzielnicowy - po otrzymaniu „Notatki urzędowej o przemocy w rodzinie”, jest obowiązany do podejmowania działań wobec rodziny dotkniętej przemocą w ramach procedury „Niebieskiej Karty” i dokumentowania wykonanych czynności w celu dalszego monitorowania sytuacji rodzinnej, zapobiegania zagrożeniom oraz inicjowania innych działań pomocowych, w tym w szczególności do:
· bezpośredniego kontaktu z rodziną, wobec której rozpoczęto procedurę „Niebieskiej karty”, w celu rozpoznania sytuacji w rodzinie, potwierdzenia występowania przemocy w rodzinie oraz ustalenia rodzaju i charakteru potrzebnych działań pomocowych – niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania „Notatki urzędowej o przemocy w rodzinie”;
· przekazania ofiarom przemocy „Informacji dla ofiar przemocy w rodzinie”, jeśli wcześniej nie było takiej możliwości, poinformowania o zasadach podjęcia działań prawnych, o organizacjach i instytucjach udzielających pomocy, a także o możliwości przekazania przez Policję organom administracji rządowej i jednostkom samorządu terytorialnego bądź podmiotom, którym zleciły one realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, informacji o sytuacji rodziny i potrzebie udzielenia jej pomocy;
· systematycznych wizyt, co najmniej raz w miesiącu, sprawdzających stan bezpieczeństwa domowników i zachowanie sprawcy przemocy w rodzinie;
· podejmowania działań prewencyjnych wobec sprawców przemocy w rodzinie, w tym prowadzenia rozmów profilaktycznych ze sprawcą oraz informowania go o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziału w programach korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców przemocy;
· umożliwienia ofiarom przemocy zapoznania się, na ich żądanie, z treścią „Notatki urzędowej o przemocy w rodzinie”, dokumentującej rozpoczęcie procedury „Niebieskie Karty” wobec jej rodziny;
· przekazywanie pisemnych informacji dotyczących rodzin, w których zachodzi przemoc, organom administracji rządowej i jednostkom samorządu terytorialnego bądź podmiotem, którym zleciły one realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, zgodnie z procedurą ustawową;
· podejmowania współpracy z przedstawicielami organów administracji rządowej i samorządowej, organizacji pozarządowych oraz kościołów i związków wyznaniowych na rzecz rodzin dotkniętych przemocą;
· udział w tworzeniu i funkcjonowaniu lokalnych zespołów pomocy ofiarom przemocy w rodzinie w ramach współpracy z powołanymi do tego instytucjami i organizacjami;
· przekazywanie komórce organizacyjnej właściwej w sprawach nieletnich i patologii informacji dotyczących małoletnich z rodzin, w których występuje przemoc;
· przekazywania oryginałów „Notatki urzędowej o przemocy w rodzinie” oraz dodatkowych materiałów istotnych dla sprawy do komórek organizacyjnych prowadzących postępowanie przygotowawcze w celu przeprowadzenia w danej sprawie postępowania sprawdzającego – w przypadku posiadania informacji nasuwających przypuszczenie, że popełniono przestępstwo lub wszczęcia postępowania przygotowawczego – w sytuacji uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa i gromadzenia ich kopii w celu dalszej realizacji procedury „Niebieskie Karty”
· przekazywania oryginałów „Notatki urzędowej o przemocy w rodzinie” do akt postępowania przygotowawczego – w przypadku wszczęcia w danej sprawie postępowania i gromadzenia ich kopii w celu dalszej realizacji procedury „Niebieskie Karty”
Zakres dokumentacji gromadzonej przez dzielnicowego:
· dane o rodzinie: w szczególności liczba i wiek jej członków z uwzględnieniem dzieci, status prawny rodziny, inne osoby wspólnie zamieszkujące z rodziną;
· sytuacja socjalno-bytowa rodziny, w szczególności źródła utrzymania, warunki lokalowe;
· sytuacja opiekuńczo-wychowawcza dzieci;
· zachowanie się sprawcy, w szczególności nadużywanie alkoholu, używanie środków odurzających, inne zachowania patologiczne, zaspokajanie potrzeb rodziny, wywiązywanie się z obowiązków wynikających z władzy rodzicielskiej;
· termin i sposób powiadomienia osoby, uznawanej w trakcie realizacji procedury „Niebieskie Karty” za ofiarę przemocy, o zakończeniu prowadzenia procedury;
· inne ważne informacje niezbędne dla realizacji celu procedury „Niebieskie Karty”.
Zakończenie prowadzenia procedury „Niebieskie Kart”
· Dzielnicowy może zakończyć prowadzenie procedury „Niebieskie Karty” wobec rodziny, gdy z posiadanej dokumentacji i uzyskanych informacji wynika, że w rodzinie tej nie występuje już zjawisko przemocy.
· Zakończenie prowadzenia procedury „Niebieskie Karty” dzielnicowy dokumentuje w formie notatki urzędowej, wskazując przesłanki jej zakończenia. Notatkę zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej Policji, lub wyznaczona przez niego osoba.
· Dzielnicowy ma obowiązek powiadomienia osoby, uznawanej w trakcie realizacji procedury „Niebieskie Karty” za ofiarę przemocy, o zakończeniu prowadzenia procedury.
Sprawozdawczość dotycząca działań Policji podejmowanych w ramach procedury „Niebieskie Karty” prowadzona jest zgodnie odrębnymi przepisami regulującymi sprawozdawczość i planowanie w Policji.
W 2008r. zostało 3357 przeprowadzonych interwencji domowych, w tym 1026 dotyczących przemocy domowej (w związku z procedurą Niebieskiej Karty”), pokrzywdzonych w wyniku przemocy domowej zostało 1316 osób, w tym 147 małoletnich do ukończenia 13 r.ż oraz 92 nieletnich od 13 r.ż do 18 r.ż
„PRZYJAZNY PATROL” -
INTERWENCJE W RODZINACH KRYZYSOWYCH
W ramach wspólnego projektu Bydgoskiego Ośrodka Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Terapii „BORPA”, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy utworzono system “Przyjaznych patroli” w skład których wchodziłby pracownik Miejskigo Ośrodka Pomocy Społecznej i nieumundurowany pracownik Policji.
Patrole pojawiałyby się wszędzie tam, gdzie zagrożone jest dobro dziecka, a w szczególności gdy:
· dziecko pozostawione jest bez opieki w domu lub poza nim (pozostawione, zagubione)
· dziecko jest świadkiem / uczestnikiem sytuacji przemocy - w tym domowej,
· dziecko jest uczestnikiem wypadku komunikacyjnego, w wyniku którego pozostało pozbawione opieki,
· inne sytuacje zagrażające bezpieczeństwu fizycznemu i psychicznemu dziecka.
Celem“ Bezpiecznego patrolu” jest:
· rozpoznanie sytuacji dziecka,
· zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa,
· zadbanie o to, by dziecko znalazło opiekę w rodzinie, a jeśli to niemożliwe - w placówce o charakterze rodzinnym lub placówce opiekuńczo – wychowawczej,
· dbałość, by trudną nierzadko traumatyczną sytuację dziecko przeszło w warunkach bezpiecznych, przyjaznych, z uwzględnieniem jego potrzeb emocjonalnych,
· powiadomienie o zaistniałej sytuacji właściwych organizacji niosących pomoc dzieciom.
Bezpieczne patrole dyżurują w siedzibie Komendy Miejskiej Policji przy ul . Wojska Polskiego 4 f w Bydgoszczy i wzywane są przez patrole policji, które podczas rutynowych działań stwierdzają potrzebę zapewnienia ochrony dziecku.
Bezpieczne patrole pracują w każdy czwartek, piątek w godz. 17.00 – 1.00
Osoby, które są świadkami krzywdzenia dzieci powinny zadzwonić pod nr 997; oficer dyżurny natomiast powiadamia o potrzebie wyjazdu bezpieczny patrol.
ZJAWISKO PRZEMOCY
wyniki badań TNS OBOP z paździrnika 2007
· w skali całego kraju 48% respondentów przyznaje się, że w ich gospodarstwie domowym była obecna przemoc domowa;
· ofiarami przemocy najczęścicej są współmałżonkowie, dzieci a także rodzeństwo sprawców;
· przemocy ze strony męża doświadczyło 60% ofiar w przypadku przemocy seksualnej ; 35% przemocy fizycznej; 28% psychicznej;
· w ciągu ostatnich 12 miesięcy doświadczyło przemocy 22% ofiar przemocy psychicznej, 17% ofiar przemocy seksualnej oraz 12% ofiar przemocy fizycznej;
· większość ofiar przewiduje, że przemoc członków rodziny wobec nich powtórzy się w przyszłości, najczęściej są o tym przekonane ofiary przemocy seksualnej a także fizycznej;
· aż 46% ofiar niezależnie od rodzaju przemocy stwierdziło, że przynajmniej raz sprawca był w momencie zdarzenia pod wpływem alkoholu;
· w Polsce nadal część społeczeństwa uważa za normalne używanie przemocy w trakcie rodzinnych kłótni ;.
Autor: Daszkiewicz_Maciej
Publikacja: Daszkiewicz_Maciej