Wiadomości

Konferencja "Przyjazny Patrol"

Data publikacji 24.02.2009

W związku z przygotowywanym projektem „Przyjazny Patrol” wspólnie z Bydgoskim Ośrodkiem Rehabilitacji, Terapii Uzależnień i Profilaktyki „BORPA” w Bydgoszczy oraz Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w dniu 12.02.2009r. w Centrum ...

W związku z przygotowywanym projektem „Przyjazny Patrol” wspólnie z Bydgoskim Ośrodkiem Rehabilitacji, Terapii Uzależnień i Profilaktyki „BORPA” w Bydgoszczy oraz Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w dniu 12.02.2009r. w Centrum Kongresowym „MANRU” Opery „Nova” w Bydgoszczy odbyła się Konferencja pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Bydgoszczy pt „Przyjazny Patrol” – moja rola wobec kryzysu w rodzinie”.

W programie przedstawiono następujące tematy:

·         “Jak rozpoznać dzieci doświadczające przemocy ?” - dr n.med. Joanna Kuszyk – prezes Fundacji “MEDERI” z Instytutu Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie

·         “Konsekwencje doświadczania przemocy w dalszym rozwoju dzieci i młodzieży” - Renata Durda – kierownik Ogólnopolskiego pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie “Niebieska Linia” w Warszawie

·         “Prawne aspekty przemocy” - Jarosław Polanowski – prokurator Prokuratury Okręgowej w Warszawie

·         “Przemoc wobec dzieci i młodzieży w świetle badań” - Janusz Sierosławski – Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie

·         Skala zjawiska przemocy na terenie Bydgoszczy- Prezentacja programu “Przyjazny patrol” - interwencje w rodzinach kryzysowych” - kom. Sławomir Szymański – Naczelnik Sekcji Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy.

 

PREZENTACJA – omówiona na konferencji przez kom. Sławomira Szymańskiego Naczelnika Sekcji Prewencji KMP w Bydgoszczy.

ZARZĄDZENIE NR 162 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania przez Policję zadań w związku z przemocą w rodzinie w ramach procedury „Niebieskie Karty”.

Procedura „Niebieskie Karty” – ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez policjantów, zgodnie z przepisami zarządzenia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.

 

Przemoc w rodzinie - jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób najbliższych, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności:

·         narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia,

·         naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną,

·         powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym,

·         wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.

 

Interwencja domowa – natychmiastowe podjecie czynności policyjnych, będących realizacją ustawowych obowiązków i uprawnień Policji, w mieszkaniu, domu lub innym miejscu prywatnym, w związku z naruszeniem norm prawnych lub zasad współżycia społecznego bądź zagrożeniem ich naruszenia, w celu przywrócenia porządku, zapewnienia spokoju bądź ochrony bezpieczeństwa ludzi.

Interwencja domowa wobec przemocy w rodzinie – interwencja domowa podejmowana w sytuacji uzasadnionego podejrzenia zaistnienia przemocy w rodzinie.

Ofiara przemocy – osoba dotknięta przemocą.

Sprawca przemocy – osoba stosująca przemoc.

 

Podstawą interwencji domowej wobec przemocy w rodzinie jest:

1) polecenie wydane przez dyżurnego jednostki organizacyjnej Policji;

2) polecenie wydane przez inną upoważnioną osobę;

3) inicjatywa własna wynikająca z dokonanych ustaleń.

 

Policjant podejmuje także czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty”, jeżeli podczas wykonywania innych obowiązków niż interwencja domowa wobec przemocy w rodzinie, uzyskał informację o istniejącej przemocy w rodzinie bądź ma uzasadnione podejrzenie jej występowania i jednocześnie zachodzi konieczność udzielenia pomocy jej ofiarom.

 

Zakres zadań i obowiązków policjantów w ramach procedury „Niebieskie karty”

 

Podczas przeprowadzania interwencji domowej wobec przemocy w rodzinie policjant ma obowiązek:

·         udzielenia ofiarom przemocy niezbędnej pomocy, w tym udzielenia pierwszej pomocy, wezwania pogotowia ratunkowego lub zawiadomienia innych instytucji, które mogą udzielić pomocy;

·         - podjęcia, w razie potrzeby, innych niezbędnych czynności zapewniających ochronę życia, zdrowia i mienia osób będących ofiarami przemocy, włącznie z zastosowaniem, na podstawia odrębnych przepisów, wobec sprawcy przemocy środków przymusu bezpośredniego i zatrzymania;- ustalenia przebiegu zdarzenia i jego następstw;

·         - przeprowadzenia, jeżeli jest to możliwe, ze sprawcą rozmowy, w szczególności o odpowiedzialności karnej za znęcanie się fizyczne lub psychiczne nad osobą najbliższą lub inna osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od sprawcy albo nad małoletnim lub osobą nieporadną ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny, oraz wezwanie sprawcy do zachowania zgodnego z prawem i zasadami współżycia społecznego;

·         -przeprowadzenia na miejscu zdarzenia, w przypadkach niecierpiących zwłoki, czynności procesowych w niezbędnym zakresie, w granicach koniecznych do zabezpieczenia śladów i dowodów przestępstwa.

 

Policjant przeprowadzający interwencję każdorazowo sporządza „Notatkę urzędową o przemocy w rodzinie”, której wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia. W zależności od zaistniałych okoliczności policjant sporządza ją na miejscu interwencji lub bezpośrednio po jej zakończeniu w jednostce organizacyjnej Policji.Policjant przekazuje ofiarom przemocy w rodzinie „Informację dla ofiar przemocy w rodzinie”, której wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia, informując jednocześnie o uruchomieniu procedury „Niebieskiej karty” i zasadach jej realizacji, w tym o możliwości przekazania przez Policję organom administracji rządowej i jednostkom samorządu terytorialnego bądź podmiotom, którym zleciły one realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, informacji o sytuacji rodziny i potrzebie udzielania jej pomocy.

 

Czynności podejmowane przez dzielnicowego

 

Dzielnicowy - po otrzymaniuNotatki urzędowej o przemocy w rodzinie”, jest obowiązany do podejmowania działań wobec rodziny dotkniętej przemocą w ramach procedury „Niebieskiej Karty” i dokumentowania wykonanych czynności w celu dalszego monitorowania sytuacji rodzinnej, zapobiegania zagrożeniom oraz inicjowania innych działań pomocowych, w tym w szczególności do:

 

·         bezpośredniego kontaktu z rodziną, wobec której rozpoczęto procedurę „Niebieskiej karty”, w celu rozpoznania sytuacji w rodzinie, potwierdzenia występowania przemocy w rodzinie oraz ustalenia rodzaju i charakteru potrzebnych działań pomocowych – niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania „Notatki urzędowej o przemocy w rodzinie”;

·         przekazania ofiarom przemocy „Informacji dla ofiar przemocy w rodzinie”, jeśli wcześniej nie było takiej możliwości, poinformowania o zasadach podjęcia działań prawnych, o organizacjach i instytucjach udzielających pomocy, a także o możliwości przekazania przez Policję organom administracji rządowej i jednostkom samorządu terytorialnego bądź podmiotom, którym zleciły one realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, informacji o sytuacji rodziny i potrzebie udzielenia jej pomocy;

·         systematycznych wizyt, co najmniej raz w miesiącu, sprawdzających stan bezpieczeństwa domowników i zachowanie sprawcy przemocy w rodzinie;

·         podejmowania działań prewencyjnych wobec sprawców przemocy w rodzinie, w tym prowadzenia rozmów profilaktycznych ze sprawcą oraz informowania go o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziału w programach korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców przemocy;

·         umożliwienia ofiarom przemocy zapoznania się, na ich żądanie, z treścią „Notatki urzędowej o przemocy w rodzinie”, dokumentującej rozpoczęcie procedury „Niebieskie Karty” wobec jej rodziny;

·         przekazywanie pisemnych informacji dotyczących rodzin, w których zachodzi przemoc, organom administracji rządowej i jednostkom samorządu terytorialnego bądź podmiotem, którym zleciły one realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, zgodnie z procedurą ustawową;

·         podejmowania współpracy z przedstawicielami organów administracji rządowej i samorządowej, organizacji pozarządowych oraz kościołów i związków wyznaniowych na rzecz rodzin dotkniętych przemocą;

·         udział w tworzeniu i funkcjonowaniu lokalnych zespołów pomocy ofiarom przemocy w rodzinie w ramach współpracy z powołanymi do tego instytucjami i organizacjami;

·         przekazywanie komórce organizacyjnej właściwej w sprawach nieletnich i patologii informacji dotyczących małoletnich z rodzin, w których występuje przemoc;

·         przekazywania oryginałów „Notatki urzędowej o przemocy w rodzinie” oraz dodatkowych materiałów istotnych dla sprawy do komórek organizacyjnych prowadzących postępowanie przygotowawcze w celu przeprowadzenia w danej sprawie postępowania sprawdzającego – w przypadku posiadania informacji nasuwających przypuszczenie, że popełniono przestępstwo lub wszczęcia postępowania przygotowawczego – w sytuacji uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa i gromadzenia ich kopii w celu dalszej realizacji procedury „Niebieskie Karty”

·         przekazywania oryginałów „Notatki urzędowej o przemocy w rodzinie” do akt postępowania przygotowawczego – w przypadku wszczęcia w danej sprawie postępowania i gromadzenia ich kopii w celu dalszej realizacji procedury „Niebieskie Karty”

 

Zakres dokumentacji gromadzonej przez dzielnicowego:

·         dane o rodzinie: w szczególności liczba i wiek jej członków z uwzględnieniem dzieci, status prawny rodziny, inne osoby wspólnie zamieszkujące z rodziną;

·         sytuacja socjalno-bytowa rodziny, w szczególności źródła utrzymania, warunki lokalowe;

·         sytuacja opiekuńczo-wychowawcza dzieci;

·         zachowanie się sprawcy, w szczególności nadużywanie alkoholu, używanie środków odurzających, inne zachowania patologiczne, zaspokajanie potrzeb rodziny, wywiązywanie się z obowiązków wynikających z władzy rodzicielskiej;

·         termin i sposób powiadomienia osoby, uznawanej w trakcie realizacji procedury „Niebieskie Karty” za ofiarę przemocy, o zakończeniu prowadzenia procedury;

·         inne ważne informacje niezbędne dla realizacji celu procedury „Niebieskie Karty”.

 

Zakończenie prowadzenia procedury „Niebieskie Kart”

 

·         Dzielnicowy może zakończyć prowadzenie procedury „Niebieskie Karty” wobec rodziny, gdy z posiadanej dokumentacji i uzyskanych informacji wynika, że w rodzinie tej nie występuje już zjawisko przemocy.

·         Zakończenie prowadzenia procedury „Niebieskie Karty” dzielnicowy dokumentuje w formie notatki urzędowej, wskazując przesłanki jej zakończenia. Notatkę zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej Policji, lub wyznaczona przez niego osoba.

·         Dzielnicowy ma obowiązek powiadomienia osoby, uznawanej w trakcie realizacji procedury „Niebieskie Karty” za ofiarę przemocy, o zakończeniu prowadzenia procedury.

 

Sprawozdawczość dotycząca działań Policji podejmowanych w ramach procedury „Niebieskie Karty” prowadzona jest zgodnie odrębnymi przepisami regulującymi sprawozdawczość i planowanie w Policji.

 

W 2008r. zostało 3357 przeprowadzonych interwencji domowych, w tym 1026 dotyczących przemocy domowej (w związku z procedurą Niebieskiej Karty”), pokrzywdzonych w wyniku przemocy domowej zostało 1316 osób, w tym 147 małoletnich do ukończenia 13 r.ż oraz 92 nieletnich od 13 r.ż do 18 r.ż

 

 

PRZYJAZNY PATROL” -

INTERWENCJE W RODZINACH KRYZYSOWYCH

 

W ramach wspólnego projektu Bydgoskiego Ośrodka Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Terapii „BORPA”, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy utworzono system “Przyjaznych patroli” w skład których wchodziłby pracownik Miejskigo Ośrodka Pomocy Społecznej i nieumundurowany pracownik Policji.

Patrole pojawiałyby się wszędzie tam, gdzie zagrożone jest dobro dziecka, a w szczególności gdy:

·         dziecko pozostawione jest bez opieki w domu lub poza nim (pozostawione, zagubione)

·         dziecko jest świadkiem / uczestnikiem sytuacji przemocy - w tym domowej,

·         dziecko jest uczestnikiem wypadku komunikacyjnego, w wyniku którego pozostało pozbawione opieki,

·         inne sytuacje zagrażające bezpieczeństwu fizycznemu i psychicznemu dziecka.

Celem“ Bezpiecznego patrolu” jest:

·         rozpoznanie sytuacji dziecka,

·         zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa,

·         zadbanie o to, by dziecko znalazło opiekę w rodzinie, a jeśli to niemożliwe - w placówce o charakterze rodzinnym lub placówce opiekuńczo – wychowawczej,

·         dbałość, by trudną nierzadko traumatyczną sytuację dziecko przeszło w warunkach bezpiecznych, przyjaznych, z uwzględnieniem jego potrzeb emocjonalnych,

·         powiadomienie o zaistniałej sytuacji właściwych organizacji niosących pomoc dzieciom.

Bezpieczne patrole dyżurują w siedzibie Komendy Miejskiej Policji przy ul . Wojska Polskiego 4 f w Bydgoszczy i wzywane są przez patrole policji, które podczas rutynowych działań stwierdzają potrzebę zapewnienia ochrony dziecku.

Bezpieczne patrole pracują w każdy czwartek, piątek w godz. 17.00 – 1.00

Osoby, które są świadkami krzywdzenia dzieci powinny zadzwonić pod nr 997; oficer dyżurny natomiast powiadamia o potrzebie wyjazdu bezpieczny patrol.

 

ZJAWISKO PRZEMOCY

wyniki badań TNS OBOP z paździrnika 2007

·         w skali całego kraju 48% respondentów przyznaje się, że w ich gospodarstwie domowym była obecna przemoc domowa;

·         ofiarami przemocy najczęścicej są współmałżonkowie, dzieci a także rodzeństwo sprawców;

·         przemocy ze strony męża doświadczyło 60% ofiar w przypadku przemocy seksualnej ; 35% przemocy fizycznej; 28% psychicznej;

·         w ciągu ostatnich 12 miesięcy doświadczyło przemocy 22% ofiar przemocy psychicznej, 17% ofiar przemocy seksualnej oraz 12% ofiar przemocy fizycznej;

·         większość ofiar przewiduje, że przemoc członków rodziny wobec nich powtórzy się w przyszłości, najczęściej są o tym przekonane ofiary przemocy seksualnej a także fizycznej;

·         aż 46% ofiar niezależnie od rodzaju przemocy stwierdziło, że przynajmniej raz sprawca był w momencie zdarzenia pod wpływem alkoholu;

·         w Polsce nadal część społeczeństwa uważa za normalne używanie przemocy w trakcie rodzinnych kłótni ;.

Autor: Daszkiewicz_Maciej
Publikacja: Daszkiewicz_Maciej

Powrót na górę strony