Konferencja prasowa w Komendzie Miejskiej Policji
Dzisiaj (22.04.br.) o godz. 11:00 w świetlicy Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy odbyła się konferencja prasowa poświęcona wdrażaniu nowego programu profilaktycznego...
· hm. Lucyna Andrysiak Komendant Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej ZHP
· hm. Maciej Sas – Z-ca Komendanta Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej ZHP
Turniej „ JESTEM BEZPIECZNY – UMIEM POMAGAĆ INNYM”, zorganizowany został w szkołach podstawowych wśród uczniów klas V i VI.
Celem turnieju jest podnoszenie świadomości i działanie na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa poprzez nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach np.( wypadki komunikacyjne, zabawy w domu, w szkole, nad wodą ) poprzez:
-popularyzowanie przepisów i zasad bezpiecznego poruszani się po drogach,
-kształtowania partnerskich zachowań wobec innych osób,
-popularyzowania podstawowych zasad i umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
-wyuczenie umiejętności właściwej reakcji w przypadku różnorodnych zdarzeń losowych dotyczących sfery bezpieczeństwa.
Komenda Miejska Policji w Bydgoszczy
Związek Harcerstwa Polskiego – Chorągiew Kujawsko – Pomorskiego;
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Bydgoszczy;
Stowarzyszenie Maltańska Służba Medyczna Oddział Bydgoszcz;
Żandarmeria Wojskowa;
dyrektorzy szkół podstawowych w Bydgoszczy i powiecie bydgoskim.
Instytucje wspierające konkurs:
Kuratorium Oświaty
Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych
Starostwo Powiatowe
Wójtowie
Burmistrzowie
Konkurs składa się dwóch etapów:
· eliminacji szkolnych;
· finału .
I ETAP SZKOLNY.
Etap Szkolny trwał do dnia 03 kwietnia 2009r, gdzie każdy uczestnik eliminacji szkolnych rozwiązał test w ciągu 45 minut.
Test składał się z 35 pytań:
· 17 pytań – dotyczących zasad i przepisów z zakresu ruchu drogowego
· 8 pytań – dotyczących zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
· 5 pytań – dotyczących ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
· 5 pytań – dotyczących obrony cywilnej
W konkursie wzięło udział 8701 uczniów klas V i VI. W Bydgoszczy z 46 Szkół
Podstawowych udział w konkursie wzięło 8 szkół, z powiatu bydgoskiego z 34 Szkół Podstawowych udział wzięło 13 szkół. Do II etapu zakwalifikowało się 21 drużyn. Z każdej szkoły zostali wytypowani 3 uczniowie, którzy zdobyli największą liczbę punktów w teście wiedzy o bezpieczeństwie.
W FINALE weźmie udział 21 drużyn.
Bydgoszcz
- SP nr 14 w Bydgoszczy im. Gen. Władysława Sikorskiego
- SP nr 9 w Bydgoszczy
- SP nr 57 w Bydgoszczy
- SP nr 28 w Bydgoszczy
- SP nr 38 im. Zdobywców Wału Pomorskiego w Bydgoszczy
- SP nr 66 w Bydgoszczy
- SP nr 36 im. Wincentego Wernikowskiego w Bydgoszczy
- SP nr 58 w Bydgoszczy
powiat bydgoski
- Zespół Szkół w Wudzynie SP im. por. Wacława Tarnowskiego
- Zespół Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej
- Zespół Szkól w Osielsku
- Szkoła Podstawowa w Niemczu
- Zespół Szkół w Czarżu Dąbrowa Chełmińska
- Zespół szkół w Wierzchucinie Królewskim
- Zespół Szkół w Dobrczu
- SP im. Jana Pawła II w Maksymilianowie
- Zespół Szkół w Kotomierzu
- SP nr 2 im. Jana Pawła II w Koronowie
- Zespół Szkół we Wtelnie
- SP nr 4 w Solcu Kujawskim
- SP Samsieczno im. Ziemi Krajeńskiej
II ETAP - DWUDNIOWY BIWAK W KRÓWCE LEŚNEJ.
W finale biorą udział uczniowie wytypowani w eliminacjach szkolnych. Organizatorem finału jest Komenda Miejska Policji w Bydgoszczy, która powołuje pięcioosobową komisję złożoną z przedstawicieli pozostałych instytucji organizujących turniej.Finał odbywa się na podstawie wykonanych zadań w 15 punktach podczas biegu patrolowego. Każda drużyna otrzyma trasę biegu z zaznaczonymi punktami, w których będzie miała do wykonania zadania praktyczna dot. m. in. udzielenia pierwszej pomocy, prawidłowej reakcji na zdarzenie w ruchu drogowym, przygotowanie algorytmu postępowania podczas akcji ratunkowej na wodzie, strzelanie z łuku, wiatrówki, rzut gumiakiem na odległość, bieg z przeszkodami z wyposażeniem itp.
· Konkurs odbywa się w warunkach kontrolowanej samodzielności.
· Na wykonanie zadań zawodnicy mają około 6 godzin.
· Po sprawdzeniu prac i ustaleniu liczby punktów zdobytych przez poszczególnych zawodników, złożenia podpisów przez sprawdzających, komisja sporządza protokół i podaje wyniki do wiadomości publicznej.
Finał odbędzie się w dniach 15 – 16 maj 2009r. w Krówce Leśnej gmina Koronowo.
II ETAP - DWUDNIOWY BIWAK W KRÓWCE LEŚNEJ
PIĄTEK
7.30 – przyjazd organizatorów do ośrodka ZHP w Krówce Leśnej
7.30 – 9.00 – przygotowanie do przyjazdu uczestników
9.00 – przyjazd uczestników do ośrodka ZHP w Krówce Leśnej
10.00 – spotkanie organizacyjne z opiekunami grup
10.30 – uroczyste rozpoczęcie II etapu turnieju
11.00 – 13.30 – bieg ( dla pierwszych piętnastu drużyn)
BIEG
I. Zadania praktyczne:
MALTAŃSKA SŁUŻBA MEDYCZNA:
1. „ Zranienie ”
2. „ Brak przytomności “
3. „ Oparzenie ”
ZWIĄZEK HARCERSTWA POLSKIEGO:
4. Strzelanie z łuku do celu
5. Przygotowanie ogniska
6. Przygotowanie algorytmu postępowania w przypadku zagubienia
7. Rzut kaloszem do celu
ŻANDARMERIA WOJSKOWA:
8. Poszukanie niewypału, opracowanie algorytmu postępowania
POLICJA:
9. Bieg zręcznościowy w wyposażeniu szturmowym
10. wybranie i przyporządkowanie przedstawionych przedmiotów do wybranych służb mundurowych: ZHP, Żandarmerii Wojskowej, Policji, Maltańskiej Służby Medycznej
II. Zadanie teoretyczne:
ZWIĄZEK HARCERSTWA POLSKIEGO:
11. Przygotowanie logo turnieju: Jestem bezpieczny – umiem pomagać
innym”
WOJEWÓDZKI OŚRODEK RUCHU DROGOWEGO:
12. Test dot. bezpieczeństwa w ruchu drogowym ( 5 sytuacji )
POLICJA:
13. Wypisanie 5 zagrożeń na jakie może być narażone dziecko w domu
14. Ułożenie z podanych przykładów algorytmu postepowania w przypadku zagrożenia nad wodą
15. Krzyżówka dotycząca bezpieczeństwa
11.00 – 13.30 – zadanie w obozie – przygotowanie 20 min. programu na
wesoło dotyczącego tematu „ Jestem bezpieczny – umiem
pomagać innym” ( dla drugiej grupy piętnastu drużyn)
13.30 – 15.00 – obiad
15.00 – 17.30 – bieg ( dla drugiej grupy piętnastu drużyn)
15.00 – 17.30 - zadanie w obozie – przygotowanie 20 min. programu na
wesoło dotyczącego tematu „ Jestem bezpieczny – umiem
pomagać innym” ( dla pierwszej grupy piętnastu drużyn)
17.30 – 18.30 – kolacja
18.30 – 20.00 – czas wolny
20.00 - ognisko dla uczestników turnieju
SOBOTA
8.00 – 9.00 – śniadanie
9.00 – 12.00 – pokazy
I – Żandarmeria Wojskowa ( ambulans, wyposażenie do
służby, „pies” - do wykrywania środków odurzających)
II – Maltańska Służba Medyczna ( pokaz sprzętu,
ćwiczenia z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej)
III – Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego ( pokaz
sprzętu, plac manewrowy dla osób zdających na kartę
rowerową)
IV – Policja ( pokaz sprzętu, pokaz wyszkolenia psa
patrolowo – tropiącego)
V – Policja ( pokaz sprzętu Ogniwa Prewencji na Wodach)
12.00 – 12.30 – pokaz dynamiczny ( Żandarmeria Wojskowa, Maltańska
Służba Medyczna)
13.00 – 14.00 – uroczyste zakończenie , rozdanie nagród
Autor: Slawomir_Ruge
Publikacja: Slawomir_Ruge