Po raz kolejny ostrzegamy przed oszustami podczas transakcji w sieci
Policjanci apelują o rozwagę podczas zakupów i sprzedaży przez Internet, ponieważ możemy w łatwy sposób paść ofiarą oszustów. Zwłaszcza teraz, gdy zbliżają się Święta, a sytuacja epidemiologiczna zmusza nas często do transakcji w sieci.
W ostatnim czasie na terenie powiatu żnińskiego, nasiliły się zgłoszenia od osób, które zostały oszukane właśnie w taki sposób. Pokrzywdzeni zakupili towar, wpłacili pieniądze i nie otrzymali swojego zamówienia. Jeden z mężczyzn natomiast nie otrzymał gotówki za sprzedany towar. Jednym z poszkodowanych okazał się 38-letni mężczyzna mieszkaniec gminy Janowiec Wielkopolski, który zakupił kurtkę na jednym z portali aukcyjnych, a po wpłaceniu kwoty 330 złotych nie otrzymał towaru ani zwrotu gotówki. Do podobnej sytuacji doszło w miejscowości Barcin, gdzie 23-letnia kobieta po zakupie konsoli i wpłaceniu kwoty 300 złotych towaru nie otrzymała, a kontakt ze sprzedającym się urwał. Oszukana został również mieszkanka Janowca Wielkopolskiego, która zakupiła kilka par obuwia i nie otrzymała ich, pieniądze też nie zostały zwrócone. Również w tym przypadku kontakt ze sprzedającym się urwał. Natomiast w czwartek (18.03.21) oszukany został 19-letni mężczyzn , który w sieci wystawił na sprzedaż należące do niego konto do gry. Tego samego dnia znalazł się chętny. Sprzedający udostępnił osobie kupującej hasła do kont e-mail, żeby ten miał pełen dostęp do gry. 19-latek jednak do tej pory nie otrzymał pieniędzy. Stracił ponad 700 złotych. Opisane sytuacje pokazują, że wykonując transakcję w sieci, bez względu na to jakiego towaru dotyczą, musimy być ostrożni i kierować się zasadą ograniczonego zaufania, tym bardziej, że zbliżają się święta, a w popularnych portalach aukcyjnych lub społecznościowych nie brakuje nieuczciwych sprzedawców, którzy w łatwy i szybki sposób chcą osiągnąć zysk.
Kupując przez Internet należy zachować chociażby podstawowe środki ostrożności:
1. Podana cena produktu - dużo niższa cena niż w innych sklepach może sugerować ryzyko oszustwa.
2. Przed zakupem upewnij się kim jest osoba sprzedająca - mając pozytywne komentarze możemy być pewniejsi zakupu.
3. Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na stronie powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na początku adresu – literki „https”.
4. Sprawdzajmy od kiedy konto sprzedawcy widnieje w serwisie i ilu użytkowników korzystało z jego usług.
5. Za każdym razem czytajmy regulamin sklepu i opis aukcji serwisu, z którego korzystamy.
6. Domagajmy się potwierdzenia nadania przesyłki, nie wpłacajmy pieniędzy przed potwierdzeniem wygranej licytacji.
7. Pamiętajmy, że mamy możliwość uzgodnienia sposobu płatności za wybrany przedmiot. Brak możliwości płatności przy odbiorze może sugerować w takich „sklepach” jedyną możliwą formę zapłaty przelewem na wskazane konto bankowe. Najbezpieczniej jest wybrać opcję „za pobraniem”.
8. Nie kasujmy korespondencji ze sprzedającym – w przypadku oszustwa jest ona dowodem potwierdzającym zakup.
9. Sprawdzajmy otrzymaną przesyłkę – czy towar jest zgodny z zamówieniem.
Jeśli mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymany produkt jest niezgodny z zamówieniem należy:
- jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu,
- zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą,
- zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.
Autor: sierż. szt. Ewelina Łasut
Publikacja: st.asp. Piotr Duziak