Wiadomości

Próba oszustwa bydgoszczanki udaremniona

Data publikacji 21.03.2022

Dzięki rozmowie z pomocnikiem dyżurnego seniorka uratowała swoje oszczędności i pieniądze z zaciągniętego kredytu. Determinacja i umiejętność prowadzenia rozmowy przez pracownika Zespołu Dyżurnych bydgoskiej Komendy jest godna pochwały. Niech opisywana sytuacja będzie przestrogą dla innych seniorów.

Na numer dyżurnego bydgoskiej komendy została przekierowana rozmowa z numeru 112, gdzie sprawa dotyczyła seniorki, która w każdym momencie może paść ofiarą oszustów. Okazało się, że zadzwonił do niej mężczyzna podający się za policjanta z informacją o zagrożonych pieniądzach na jej koncie i zamiarze kradzieży ich przez oszustów. Wypłaciła je z konta, a do tego zaciągnęła kredyt w wysokości 30 tysięcy złotych. Kobieta nie podejrzewała złych zamiarów swojego rozmówcy, wręcz przekonana była, że uchroniła swoje oszczędności. Na szczęście w efekcie tak się stało, a to za sprawą zdeterminowania pomocnika dyżurnego w bydgoskiej komendzie. Dyżurna nie tylko uzyskała niezbędne informacje o tym, gdzie kobieta się znajduje, ale prowadziła z nią rozmowę tak długo, aż na przystanek autobusowy, na którym była seniorka, dojechał patrol policji. Dodatkowo zdołała ją przekonać, że była to próba oszustwa. Policjanci w dalszym ciągu apelują o ostrożność podczas rozmów z nieznajomymi osobami, szczególnie jeśli chodzi o kwestie finansowe.

Pamiętajmy, że POLICJANCI nigdy i pod żadnym pozorem nie zwracają się z prośbą o przekazanie jakichkolwiek kwot pieniędzy. Tego rodzaju sytuacje są dowodem na to, że mamy do czynienia z oszustami. Niestety dopiero po wszystkim ofiara orientuje się, że została oszukana, bardzo często wcześniej przekazując oszustom oszczędności swojego życia, a nawet zaciągając kredyty.

Oszustwa „na wnuczka” i „na policjanta”, to oszustwa, w których ofiarami są przeważnie osoby starsze. Metoda działania przestępców w takich przypadkach za każdym razem jest bardzo podobna. Najczęściej wyszukują osobę, jej adres i numer telefonu w książce telefonicznej, po czym nawiązują kontakt. Podają się za członka rodziny: wnuczka, kolegę, przyjaciela, a ostatnio najczęściej policjanta. W tym ostatnim przypadku informują najczęściej, że prowadzą akcję przeciwko przestępcom, którzy okradają ludzi z oszczędności ich życia. Do tego prowadzą rozmowę w taki sposób, że osoba pokrzywdzona jest przekonana, że rozmawia z prawdziwym policjantem. 

Apelujemy również do bliskich osób starszych - zadbajcie Państwo o bezpieczeństwo seniorów. Powiedzcie im o zagrożeniach, uczulcie na opisywane przestępcze techniki, z których korzystają oszuści. Porozmawiajcie ze swoimi rodzicami bądź dziadkami o czyhających na nich zagrożeniach ze strony takich osób. Wpłyńcie Państwo na osoby starsze, by kontaktowały się z Wami i pytały o radę.

Pamiętajmy!! Policjanci nigdy nie dzwonią w takich przypadkach jak opisują to oszuści podający się za policjantów i nigdy nie żądają wypłaty pieniędzy. 
•    Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości zawsze możemy zadzwonić na Policję. 
•    112 to numer alarmowy, pod którym mogą Państwo uzyskać pomoc.

Autor: kom. Lidia Kowalska
Publikacja: kom. Lidia Kowalska

Nagranie audio proba_oszustwa-rozmowa_z_dyzurna.mp3

Pobierz plik proba_oszustwa-rozmowa_z_dyzurna.mp3 (format mp3 - rozmiar 10.27 MB)

Powrót na górę strony