Policjanci radzili, które szyby mogą być przyciemnione i w ilu procentach
W Polsce nie brakuje kierowców, którzy decydują się na przyciemnienie szyb w swoich autach. Należy jednak pamiętać, że bez względu na to czy zabieg taki jest wykonywany z powodu ograniczenia liczby promieni słonecznych wpadających do kabiny pojazdu czy dla poprawy wyglądu auta, przyciemnienie szyb powinno zostać wykonane w taki sposób, żeby nie kolidowało z obowiązującymi przepisami.
Wielu kierowców zadaje sobie pytanie w jakim stopniu jest możliwe przyciemnianie szyb i jakie konsekwencje mogą grozić ze strony Policji w razie nieprawidłowo wykonanych modyfikacji.
Przepisy mówią jasno:
Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym „pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego: (...) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu”.
Jeśli chodzi o samo przyciemnianie szyb, kluczowy jest § 8 ust. 5 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia stanowiący, że szyby pojazdu „przednie i przednie boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%”. Dzięki temu kierowca ma zapewnioną dostateczną widoczność z przodu pojazdu, a także na boczne lusterka. Należy przy tym pamiętać, że często fabrycznie szyby w samochodach są już nieco przyciemnione. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że polska norma branżowa nr BN-76/3626-07 określa wymagania dla samochodów osobowych w zakresie widoczności z miejsca kierowcy. Norma ta stanowi, że niedopuszczalne jest ograniczenie pola widzenia kierowcy w obrębie kąta widzenia 180 stopni. Do woli można przyciemniać jedynie tylne szyby pojazdu. Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. rozporządzenia, w przypadku samochodów, w których lusterko w środku pojazdu nie zapewnia widoczności z tyłu, rolę lusterka wewnętrznego muszą być w stanie przejąć lusterka boczne.
Konsekwencje:
W razie kontroli drogowej auta z przyciemnionymi szyba, które naruszają obowiązujące przepisy nie będzie miało znaczenia czy takie auto kupiliśmy, czy sami je okleiliśmy. W takiej sytuacji policjant będzie miał prawo zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu za pokwitowaniem i zakazać dalszej jazdy autem ze względu na zagrożenie jakie sprowadza w ruchu drogowym.
Dodatkowo kierowca pojazdu, który ma nieprawidłowo wykonane przyciemnienie szyb w aucie naraża się na mandat karny nawet w wysokości do 3000 zł. Tak surowa kara związana jest z ewentualnym zagrożeniem wynikającym z ograniczenia widoczności, szczególnie wieczorem lub nocą.
Policjanci coraz częściej sprawdzają w pojazdach przepuszczalność światła w przednich szybach. Do tych pomiarów wykorzystują takie urządzenia jak CL176, AMX710 oraz Elhos EGM-1.
Podsumowanie:
• przednie i przednie boczne szyby samochodu powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%;
• pojazd dopuszczony do ruchu drogowego musi zapewnić kierowcy dostateczną widoczność,
• dowolnie można przyciemniać w pojeździe jedynie tylne szyby,
• za kierowanie pojazdem z przyciemnionymi szybami narażasz się na mandat karny, zatrzymanie dowodu rejestracyjnego oraz zakaz dalszej jazdy.
Autor: st. asp. Remigiusz Rakowski
Publikacja: st.asp. Piotr Duziak