Wspólny briefing w trosce o bezpieczeństwo pieszych na „przejściach sugerowanych"
Przejścia sugerowane - w Bydgoszczy jest ich coraz więcej. Niestety, jak się okazuje, mieszkańcy nie zawsze wiedzą, czym różni się przejście dla pieszych od przejścia sugerowanego.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy sukcesywnie wprowadza zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych i upłynnić ruch w centrum miasta. Na bydgoskich osiedlach pojawiły się już skrzyżowania równorzędne, pasy rowerowe czy kontraruch rowerowy. W ostatnim czasie wprowadzone zostały również przejścia sugerowane, które są nowością na naszych drogach.
Dzisiaj (10.04.2024) bydgoscy policjanci wspólnie z ZDMiKP w Bydgoszczy na jednym z takich skrzyżowań przeprowadzili akcję edukacyjną, aby informować pieszych o wprowadzonych rozwiązaniach. Nie zabrakło policyjnego Polfinka, który edukował przede wszystkim najmłodszych. Podczas akcji policjanci zwracali uwagę pieszym czym jest „przejście sugerowane” i jak można z niego korzystać.
Zgodnie z Kodeksem drogowym przejście dla pieszych to powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi tj. znakiem informacyjnym D-6 oraz znakiem poziomym P-10, czyli popularną „zebrą”. Przejście sugerowane to z kolei miejsce, w którym pieszy także może przekroczyć jezdnię. W przeciwieństwie jednak do przejścia dla pieszych nie jest ono oznakowane i co najważniejsze, tak naprawdę…, nie jest przejściem dla pieszych! Co to właściwie oznacza? Przechodzenie przez jezdnię albo drogę dla rowerów na przejściu sugerowanym jest dozwolone pod warunkiem, że nie spowoduje utrudnienia ruchu pojazdów albo zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i pieszy ustąpi pierwszeństwa nadjeżdżającym pojazdom.
Zainteresowani tym tematem znajdą również informacje na stronach internetowych ZDMiKP.
Autor: podkom. Remigiusz Rakowski
Publikacja: Kamila Ogonowska