SZANUJMY ŻYCIE - PÓKI JE MAMY!
Data publikacji 11.08.2010
Pomimo szeroko prowadzonych działań profilaktycznych, mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, nadal zauważalne są przypadki lekceważenia przez kierowców przepisów prawa o ruchu drogowym. Zjawiskiem zbyt częstym, a można ...
Pomimo szeroko prowadzonych działań profilaktycznych, mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, nadal zauważalne są przypadki lekceważenia przez kierowców przepisów prawa o ruchu drogowym. Zjawiskiem zbyt częstym, a można rzec nawet nagminnym jest niekorzystanie w czasie jazdy z pasów bezpieczeństwa. Czynią to zarówno kierowcy samochodów, jak i pasażerowie. Pasy bezpieczeństwa mają istotny wpływ na łagodzenie skutków wypadków drogowych.
Mogą przyczynić się do uratowania zdrowia, a nawet życia w przypadku zderzenia się pojazdu z przeszkodą. Niestety nie wszyscy korzystający z pojazdów wyposażonych w pasy bezpieczeństwa pamiętają o ich stosowaniu. Warto tutaj zwrócić uwagę na fakt, że zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/h ze stałą przeszkodą – np. drzewem, słupem, stojącym innym pojazdem, zazwyczaj pochłania za sobą ofiary śmiertelne. Bez żadnych szans w takim zdarzeniu jest osoba, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa.
Całe zdarzenie trwa zaledwie ułamki sekund, a śmierć przychodzi z prędkością pocisku:
Mogą przyczynić się do uratowania zdrowia, a nawet życia w przypadku zderzenia się pojazdu z przeszkodą. Niestety nie wszyscy korzystający z pojazdów wyposażonych w pasy bezpieczeństwa pamiętają o ich stosowaniu. Warto tutaj zwrócić uwagę na fakt, że zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/h ze stałą przeszkodą – np. drzewem, słupem, stojącym innym pojazdem, zazwyczaj pochłania za sobą ofiary śmiertelne. Bez żadnych szans w takim zdarzeniu jest osoba, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa.
Całe zdarzenie trwa zaledwie ułamki sekund, a śmierć przychodzi z prędkością pocisku:
- po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z praskością 80 km/h;
- po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm;
- po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę;
- po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała;
- po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton;
- po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę;
- po 0,100 sekundy ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy wypada na zewnątrz, wybijając przednią szybę – obrażenia powodują śmierć na miejscu;
- po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać;
- po 0,105 sekundy na miejscu wypadku zalega cisza.
Należy też zaznaczyć, że w czasie wypadku osoba podróżująca na tylnej kanapie, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa, może swoim ciężarem ciała, pomnożonym przez prędkość pojazdu, uderzyć tak mocno w przednie siedzenie pojazdu, że złamie zagłówek lub wręcz cały fotel, zabijając kierowcę, albo pasażera siedzącego z przodu.
Istotny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania ma również korzystanie przez kierowcę w czasie jazdy z telefonu komórkowego. Te przepisy są również nagminnie naruszane przez kierowców. Kierowcy rozmawiają przez telefon przemieszczając się samochodem w mieście, jak i poza miastem – tutaj jeszcze dochodzi do przekraczania dozwolonej prędkości. Rozproszenie uwagi poprzez użycie telefonu komórkowego występuje w następujących aspektach:
Istotny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania ma również korzystanie przez kierowcę w czasie jazdy z telefonu komórkowego. Te przepisy są również nagminnie naruszane przez kierowców. Kierowcy rozmawiają przez telefon przemieszczając się samochodem w mieście, jak i poza miastem – tutaj jeszcze dochodzi do przekraczania dozwolonej prędkości. Rozproszenie uwagi poprzez użycie telefonu komórkowego występuje w następujących aspektach:
- fizycznym: może wywoływać motoryczne problemy z opanowaniem czynności kierowania;
- poznawczym: dotyczy możliwości przetwarzania informacji i świadomej oceny sytuacji na drodze;
- wzrokowym: sięganie po telefon lub pisanie wiadomości tekstowych powoduje, że osoba kierująca pojazdem nie patrzy na drogę;
- słuchowym: szczególnie, kiedy jakość połączenia telefonicznego jest niska, osoba odbiera dźwięki z aparatu telefonicznego, a nie z otoczenia.
kom. Krzysztof Złotnicki
Wydział Ruchu Drogowego KWP w Bydgoszczy
Autor: S_Tworowski
Publikacja: S_Tworowski