Tolerancja w przekraczaniu prędkości w świetle znowelizowanych przepisów
Data publikacji 26.01.2011
W związku z wątpliwościami docierającymi do Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Bydgoszczy dotyczącymi limitu przekraczania dozwolonej prędkości przez kierujących pojazdami informuję, że: ustawa z dnia 29 października 2010 roku o zmianie ...
W związku z wątpliwościami docierającymi do Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Bydgoszczy dotyczącymi limitu przekraczania dozwolonej prędkości przez kierujących pojazdami informuję, że: ustawa z dnia 29 października 2010 roku o zmianie ustawy o ruchu drogowym dopuszcza możliwość błędu kierowcy do 10 km/h, ale pod warunkiem pomiaru prędkości przez urządzenie rejestrujące.
Powyższa zmiana będzie obowiązywała po wprowadzeniu w życie przepisów wykonawczych, ponieważ zgodnie z art.1 ust. 5 powyższej ustawy minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie przyczyny i lokalizację wypadków drogowych, przeciwdziałanie tym wypadkom oraz wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia m.in. : sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.
Przepis powyższy dotyczy tylko „urządzeń rejestrujących”, których definicja została wprowadzona poprzez dodanie w art. 2 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym punktu 59 tj.
„urządzenia rejestrującego”, zgodnie z którym „jest to stacjonarne, przenośne albo zainstalowane w pojeździe albo na statku powietrznym urządzenie ujawniające i zapisujące za pomocą utrwalania obrazów naruszenia przepisów ruchu drogowego przez kierujących pojazdami”.
W związku z powyższym po wprowadzeniu w życie odpowiedniego rozporządzenia przepisy dotyczące możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie będą się odnosiły tylko do „urządzeń rejestrujących” czyli popularnie zwanymi „fotoradarmi” oraz „videorejestratorami”.
asp. Tomasz Wesołowski
Wydział Ruchu Drogowego KWP Bydgoszcz
Powyższa zmiana będzie obowiązywała po wprowadzeniu w życie przepisów wykonawczych, ponieważ zgodnie z art.1 ust. 5 powyższej ustawy minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie przyczyny i lokalizację wypadków drogowych, przeciwdziałanie tym wypadkom oraz wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia m.in. : sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.
Przepis powyższy dotyczy tylko „urządzeń rejestrujących”, których definicja została wprowadzona poprzez dodanie w art. 2 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym punktu 59 tj.
„urządzenia rejestrującego”, zgodnie z którym „jest to stacjonarne, przenośne albo zainstalowane w pojeździe albo na statku powietrznym urządzenie ujawniające i zapisujące za pomocą utrwalania obrazów naruszenia przepisów ruchu drogowego przez kierujących pojazdami”.
W związku z powyższym po wprowadzeniu w życie odpowiedniego rozporządzenia przepisy dotyczące możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie będą się odnosiły tylko do „urządzeń rejestrujących” czyli popularnie zwanymi „fotoradarmi” oraz „videorejestratorami”.
asp. Tomasz Wesołowski
Wydział Ruchu Drogowego KWP Bydgoszcz
Autor: Rzecznik_KWP
Publikacja: Rzecznik_KWP