Wiadomości

Zmiany w prawie o ruchu drogowym oraz ustawie o kierujących

Data publikacji 18.06.2011

Ustawa z dnia 1 kwietnia 2011r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących (Dz. U. z 2011r. Nr 92, poz. 530) wprowadziła szereg nowelizacji, gdzie znaczna ich część dotyczy rowerzystów.

Do nich należą między ...

Ustawa z dnia 1 kwietnia 2011r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących (Dz. U. z 2011r. Nr 92, poz. 530) wprowadziła szereg nowelizacji, gdzie znaczna ich część dotyczy rowerzystów.

Do nich należą między innymi:

1. W art. 2 wprowadzono nowe brzmienia niektórych definicji lub dodano nowe, dotychczas nieistniejące, tj.:
    - droga dla rowerów,
    - pas ruchu dla rowerów,
    - śluza dla rowerów,
    - rower,
    - wózek rowerowy.

We wskazanych definicjach na uwagę zasługuje rozszerzenie definicji „roweru” oraz dodanie definicji „wózka rowerowego” – obie definicje są bardzo podobne w brzmieniu; ponadto ze względu na pojawienie się tej ostatniej, wprowadzono zmiany m.in. w art. 16 (przepis mówiący o ruchu prawostronnym) ust. 5 oraz dodano do tego artykułu ust. 7.

2. Nowelizacja prawa o ruchu drogowym wprowadza także zmiany w przepisach dotyczących wyprzedzania – pojawiły się nowe brzmienia art. 24; dodano ustęp 12, który stanowi, że kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony.

3. Kolejna ważna zmiana to zapis w art. 27 (przejazd dla rowerzystów), gdzie dodano ust. 1a – ustawodawca nałożył obowiązek na kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.

4. W oddziale 11 ustawy Prawo o ruchu drogowym, gdzie określone zostały przepisy dodatkowe o ruchu rowerów, motorowerów oraz pojazdów zaprzęgowych, w art. 33, zmieniono zapis ust. 1a, na mocy którego dano kierującemu rowerem możliwość zatrzymania się w śluzie rowerowej obok innych rowerzystów; oprócz tego uprawnienia, nałożono obowiązek opuszczenia śluzy, z chwilą gdy zaistnieje możliwość jazdy w zamierzonym kierunku, zgodnie z przepisami art. 33 ust. 1 lub art. 16 ust. 4 i 5 PRD. Również w tym artykule, ą ściślej w ust. 5 określono przypadki, kiedy kierujący rowerem może korzystać z chodnika.

5. Nieznaczne zmiany, poprzez dodanie zapisu „wózkiem rowerowym” nastąpiły w art. 87 ust. 3 pkt. 1 PRD – przepis mówiący o uprawnieniach do kierowania.

To tylko kilka ważniejszych zmian w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym, które zostały znowelizowane w ostatnim okresie.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa o ruchu drogowym, rowerzysta jest również uczestnikiem ruchu drogowego. Jako użytkownik dróg ma on zarówno swoje prawa, jak i obowiązki. Jednym z takich obowiązków, wynikających z art. 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (tekst. jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) jest korzystanie przez kierującego rowerem z drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Ponadto, gdy korzysta z drogi dla rowerów i pieszych, kierujący rowerem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Na terenie naszego województwa w ostatnim okresie czasu powstała znaczna ilość dróg dla rowerów. Sposób oznakowania ścieżek rowerowych powinien odpowiadać warunkom określonym w Załączniku nr 1-4 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2003r. Nr 220, poz. 2181 z poźn. zm.) oraz rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. z 2002r. Nr 170, poz. 1393 z późn. zm.). Przepisy te wskazują, że początek drogi dla rowerów powinien być oznakowany znakiem nakazu C-13 „droga dla rowerów” (znak ten oznacza drogę przeznaczoną dla kierujących rowerami,   którzy są obowiązani do korzystania z tej drogi). Koniec drogi dla rowerów musi być wówczas oznakowany znakiem C-13a „koniec drogi dla rowerów”. Ponadto znak C-13 stosuje się w celu wyeliminowania z drogi innych niż rowery pojazdów. 

Powstawanie, jak wcześniej wskazano, coraz większej liczby dróg dla rowerów to świadome działanie mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Drogi naszego regionu, jak też i całego kraju charakteryzują się dużym natężeniem ruchu. Zauważalna jest coraz większa liczba samochodów, w tym i samochodów ciężarowych, które nie tylko poruszają się po głównych ciągach komunikacyjnych, ale również drogach niższej kategorii. Niestosowanie się przez kierującego rowerem do obowiązku korzystania z drogi dla rowerów, może doprowadzić do tragicznego w skutkach zdarzenia drogowego, niosącego za sobą ofiarę ranną, bądź co gorsze śmiertelną. Jest również naruszeniem normy prawa, wynikającej z art. 33 ust. 1 PRD – za to wykroczenie zgodnie z „taryfikatorem” może być nałożona grzywna w kwocie 50 zł.

Dbając o bezpieczeństwo na drogach naszego województwa prosimy kierujących rowerem o stosowanie się przepisów prawa o ruchu drogowym. Zachęcamy również do lektury ustawy Prawa o ruchu drogowym – ostatnie zmiany opublikowane w Dzienniku Ustaw z 2011r. Nr 92, poz. 530 oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 maja 2011r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (Dz. U. z 2011r. Nr 105,  poz. 615), które znajdą Państwo w poniższych załącznikach.

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 maja 2011r.

Ustawa o zmianie - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami

Opracował:
nadkom. Maciej Zdunowski
WRD KWP w Bydgoszczy

 


Autor: KWPrzecznik2
Publikacja: KWPrzecznik2

Powrót na górę strony