Kupili tytoń dostali piasek
Data publikacji 01.09.2011
Policjanci z Dąbrowy sprawdzają sprawę oszustwa przy sprzedaży tytoniu na jednym z portali aukcyjnych. Na szczęście pieniądze za rzekomy tytoń nie trafiły do oszusta, bo w porę zabezpieczyli je policjanci.
Policjanci z Dąbrowy w ...
Policjanci z Dąbrowy sprawdzają sprawę oszustwa przy sprzedaży tytoniu na jednym z portali aukcyjnych. Na szczęście pieniądze za rzekomy tytoń nie trafiły do oszusta, bo w porę zabezpieczyli je policjanci.
Policjanci z Dąbrowy w powiecie mogileńskim o próbie oszustwa przy sprzedaży tytoniu dowiedzieli się w miniony poniedziałek (22.08) przed południem. Okazało się, że małżeństwo z tej miejscowości zamówiło na jednym z portali aukcyjnych 6 kilogramów tytoniu papierosowego. Płatność za towar miała odbyć się przy odbiorze przesyłki u listonosza. Tak też się stało. W poniedziałek około godziny 11:00 listonosz dostarczył paczkę, za którą zgodnie z warunkami transakcji pobrał 492 złote. Kobietę, która przyjęła karton zdziwiło jednak to, że jest on nieco mniejszy niż zwykle. Wspólnie z mężem zamawiała bowiem tytoń już wcześniej u innych sprzedawców. Po otwarciu kartonu była przerażona, bo w środku nie było zamówionego towaru. Wyszło, że zapłaciła prawie 500 złotych za zwykły żwir. Natychmiast zaalarmowała telefonicznie miejscowych policjantów. Mundurowi zabezpieczyli pieniądze na poczcie, jeszcze przed przesłaniem ich do sprzedającego. Teraz ustalą, czy sprzedający jest faktycznie tym za kogo się podawał w internetowej ofercie. Stróże prawa sprawdzą też czy prowadzi działalność w zakresie handlu tego typu towarem i przestrzega obowiązujących przepisów. Przestępstwo oszustwa zagrożone jest karą od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.
Coraz chętniej korzystamy z wygodnej formy kupowania w Internecie. Niestety w internetowej sprzedaży, częściej niż w normalnej możemy paść ofiarą oszusta lub złodzieja. Policjanci radzą jak bezpiecznie kupować w sieci:
1. Nigdy nie kupujmy w sieci korzystając z komputera stojącego w kafejce internetowej. Tam najłatwiej o utratę poufnych danych. Używajmy tylko komputera domowego.
2. Zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli staniemy się ofiarą oszusta policjanci będą mieli dokumenty pomocne w jego ściganiu.
3. Pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego. Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych.
4. Przed zakupem w internetowym sklepie zasięgnijmy opinii o sprzedawcy i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Zadzwońmy tam w razie jakichkolwiek wątpliwości.
5. Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność.
6. Jeśli zamawiamy towar, za który zapłacimy przy odbiorze, sprawdźmy przesyłkę najlepiej przy dostawcy. Nie płaćmy za niego kiedy nie jest tym co zamówiliśmy, jest uszkodzony lub w inny sposób nie odpowiada warunkom transakcji.
7. Płacąc kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne. Jeżeli nie, istnieje duże ryzyko wykorzystania naszych danych przez osoby nieuprawnione. Przy bezpiecznym połączeniu pojawia się w polu adresowym oznaczenie literowe "https" i dalej symbol zamkniętej kłódki.
8. Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z gotowych linków. Na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy.
9. Zamawiając sprzęt dokładnie przeczytajmy warunki umowy, sprawdźmy specyfikację produktu i jego akcesoriów. Zweryfikujmy też załączaną do niego dokumentację (np. paragon, faktura, karta gwarancyjna, instrukcja, świadectwo pochodzenia, licencja itp.). W przypadku wątpliwości zapytajmy sprzedawcę telefonicznie bądź za pomocą poczty e-mail.
10. Jeśli, mimo zachowania zasad ostrożności, zostaniemy oszukani niezwłocznie zadzwońmy na policję. Już w wielu przypadkach natychmiastowa reakcja pozwoliła odzyskać przekazane pieniądze i szybko ująć sprawcę.
podkom. Tomasz Rybczyński
oficer prasowy KPP w Mogilnie
Policjanci z Dąbrowy w powiecie mogileńskim o próbie oszustwa przy sprzedaży tytoniu dowiedzieli się w miniony poniedziałek (22.08) przed południem. Okazało się, że małżeństwo z tej miejscowości zamówiło na jednym z portali aukcyjnych 6 kilogramów tytoniu papierosowego. Płatność za towar miała odbyć się przy odbiorze przesyłki u listonosza. Tak też się stało. W poniedziałek około godziny 11:00 listonosz dostarczył paczkę, za którą zgodnie z warunkami transakcji pobrał 492 złote. Kobietę, która przyjęła karton zdziwiło jednak to, że jest on nieco mniejszy niż zwykle. Wspólnie z mężem zamawiała bowiem tytoń już wcześniej u innych sprzedawców. Po otwarciu kartonu była przerażona, bo w środku nie było zamówionego towaru. Wyszło, że zapłaciła prawie 500 złotych za zwykły żwir. Natychmiast zaalarmowała telefonicznie miejscowych policjantów. Mundurowi zabezpieczyli pieniądze na poczcie, jeszcze przed przesłaniem ich do sprzedającego. Teraz ustalą, czy sprzedający jest faktycznie tym za kogo się podawał w internetowej ofercie. Stróże prawa sprawdzą też czy prowadzi działalność w zakresie handlu tego typu towarem i przestrzega obowiązujących przepisów. Przestępstwo oszustwa zagrożone jest karą od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.
Coraz chętniej korzystamy z wygodnej formy kupowania w Internecie. Niestety w internetowej sprzedaży, częściej niż w normalnej możemy paść ofiarą oszusta lub złodzieja. Policjanci radzą jak bezpiecznie kupować w sieci:
1. Nigdy nie kupujmy w sieci korzystając z komputera stojącego w kafejce internetowej. Tam najłatwiej o utratę poufnych danych. Używajmy tylko komputera domowego.
2. Zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli staniemy się ofiarą oszusta policjanci będą mieli dokumenty pomocne w jego ściganiu.
3. Pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego. Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych.
4. Przed zakupem w internetowym sklepie zasięgnijmy opinii o sprzedawcy i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Zadzwońmy tam w razie jakichkolwiek wątpliwości.
5. Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność.
6. Jeśli zamawiamy towar, za który zapłacimy przy odbiorze, sprawdźmy przesyłkę najlepiej przy dostawcy. Nie płaćmy za niego kiedy nie jest tym co zamówiliśmy, jest uszkodzony lub w inny sposób nie odpowiada warunkom transakcji.
7. Płacąc kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne. Jeżeli nie, istnieje duże ryzyko wykorzystania naszych danych przez osoby nieuprawnione. Przy bezpiecznym połączeniu pojawia się w polu adresowym oznaczenie literowe "https" i dalej symbol zamkniętej kłódki.
8. Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z gotowych linków. Na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy.
9. Zamawiając sprzęt dokładnie przeczytajmy warunki umowy, sprawdźmy specyfikację produktu i jego akcesoriów. Zweryfikujmy też załączaną do niego dokumentację (np. paragon, faktura, karta gwarancyjna, instrukcja, świadectwo pochodzenia, licencja itp.). W przypadku wątpliwości zapytajmy sprzedawcę telefonicznie bądź za pomocą poczty e-mail.
10. Jeśli, mimo zachowania zasad ostrożności, zostaniemy oszukani niezwłocznie zadzwońmy na policję. Już w wielu przypadkach natychmiastowa reakcja pozwoliła odzyskać przekazane pieniądze i szybko ująć sprawcę.
podkom. Tomasz Rybczyński
oficer prasowy KPP w Mogilnie
Autor: P_Duziak_2010
Publikacja: P_Duziak_2010