Balansując na krawędzi życia
Data publikacji 13.12.2011
Pieszy potrącony przez opla astrę w gminie Lipno mało, że szedł nieprawidłową stroną jezdni to w dodatku był pijany. Tym razem miał sporo szczęścia. Przyczynę i okoliczności wypadku wyjaśniają lipnowscy śledczy.
Pieszy potrącony przez opla astrę w gminie Lipno mało, że szedł nieprawidłową stroną jezdni to w dodatku był pijany. Tym razem miał sporo szczęścia. Przyczynę i okoliczności wypadku wyjaśniają lipnowscy śledczy.
Do zdarzenia doszło w sobotę wieczorem (03.12) ok. 20:30 na prostym odcinku drogi powiatowej w miejscowości Biskupin, w gminie Lipno. Ze wstępnych ustaleń policjantów wynika, że kierowca opla astry potrącił pieszego, który zataczając się szedł nieprawidłową stroną jezdni. W ostatniej chwili kierowca zdołał na tyle zapanować nad pojazdem, że nie doszło do tragedii. Tym razem 43-letni pieszy miał sporo szczęścia i z groźnie wyglądającej sytuacji wyszedł jedynie ze złamanym nosem i ogólnymi potłuczeniami. Badanie stanu trzeźwości wykazało, że kierowca opla był trzeźwy, natomiast pieszy pod działaniem 2,6 promila alkoholu. Przyczynę i okoliczności wypadku wyjaśni prowadzone postępowanie.
Policjanci alarmują:
Piesi i rowerzyści to grupa niechronionych uczestników ruchu drogowego, która jest najbardziej narażona na skutki wypadków drogowych. Szczególnie w porze jesienno-zimowej, w czasie złej widoczności, gdy pieszy ma na sobie ubranie w spokojnych, stonowanych kolorach i nie posiada na wierzchniej odzieży elementów odblaskowych: kamizelki, opaski, zawieszki lub np.: nie używa latarki, kierowca dostrzega go z dużym opóźnieniem.
Piesi mylą dwa pojęcia – widzieć i być widocznym. Sądzą, że jeśli widzą światła samochodu z dużej odległości to i oni są widziani przez kierującego pojazdem. To nieprawda. Kierowca dostrzeże pieszego dopiero wtedy, gdy zauważy jego sylwetkę w zasięgu świateł samochodowych. Po zmierzchu i przy złej pogodzie jesteśmy widoczni w odległości zaledwie 20 – 30 m. Jeśli kierowca jedzie z prędkością 90 km/h (prędkość dopuszczalna poza terenem zabudowanym), to pokonuje 25 metrów drogi w ciągu 1 sekundy i nie ma szans na jakąkolwiek reakcję, gdy zauważy na swojej drodze pieszego. Inaczej zupełnie wygląda sytuacja, gdy pieszy wyposażony jest w kamizelkę lub inny element odblaskowy, odbijający światła samochodu. Kierowca spostrzeże go już z odległości 130-150 m, czyli nawet 5 razy szybciej i to może uratować pieszemu życie.
Prawo o ruchu drogowym stanowi, że poza strefą zamieszkania dziecko w wieku do lat 7 może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby w wieku co najmniej 10 lat. Dziecko w wieku do 15 lat poruszające się po drodze po zmierzchu poza terenem zabudowanym, jest obowiązane być wyposażone w elementy odblaskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Warto jednak namówić dzieci, aby nosiły odblaski nawet jeśli przepisy tego nie wymagają, najlepiej przez całą jesień, zimę i wczesną wiosnę, zarówno po zmierzchu, jak i w dzień.
Podobnie jak piesi, rowerzyści również powinni zadbać o swoje bezpieczeństwo i przede wszystkim wyposażyć rower w prawidłowe oświetlenie, a także nosić na ubraniu dodatkowe elementy odblaskowe np.: kamizelki, opaski. W warunkach ograniczonej widoczności światła muszą być włączone. Prawidłowo wyposażony rower powinien posiadać: z przodu – światło pozycyjne barwy białej lub żółtej, z tyłu – jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające.
asp. szt. Anna Kozłowska
oficer prasowy
KPP w Lipnie
Do zdarzenia doszło w sobotę wieczorem (03.12) ok. 20:30 na prostym odcinku drogi powiatowej w miejscowości Biskupin, w gminie Lipno. Ze wstępnych ustaleń policjantów wynika, że kierowca opla astry potrącił pieszego, który zataczając się szedł nieprawidłową stroną jezdni. W ostatniej chwili kierowca zdołał na tyle zapanować nad pojazdem, że nie doszło do tragedii. Tym razem 43-letni pieszy miał sporo szczęścia i z groźnie wyglądającej sytuacji wyszedł jedynie ze złamanym nosem i ogólnymi potłuczeniami. Badanie stanu trzeźwości wykazało, że kierowca opla był trzeźwy, natomiast pieszy pod działaniem 2,6 promila alkoholu. Przyczynę i okoliczności wypadku wyjaśni prowadzone postępowanie.
Policjanci alarmują:
Piesi i rowerzyści to grupa niechronionych uczestników ruchu drogowego, która jest najbardziej narażona na skutki wypadków drogowych. Szczególnie w porze jesienno-zimowej, w czasie złej widoczności, gdy pieszy ma na sobie ubranie w spokojnych, stonowanych kolorach i nie posiada na wierzchniej odzieży elementów odblaskowych: kamizelki, opaski, zawieszki lub np.: nie używa latarki, kierowca dostrzega go z dużym opóźnieniem.
Piesi mylą dwa pojęcia – widzieć i być widocznym. Sądzą, że jeśli widzą światła samochodu z dużej odległości to i oni są widziani przez kierującego pojazdem. To nieprawda. Kierowca dostrzeże pieszego dopiero wtedy, gdy zauważy jego sylwetkę w zasięgu świateł samochodowych. Po zmierzchu i przy złej pogodzie jesteśmy widoczni w odległości zaledwie 20 – 30 m. Jeśli kierowca jedzie z prędkością 90 km/h (prędkość dopuszczalna poza terenem zabudowanym), to pokonuje 25 metrów drogi w ciągu 1 sekundy i nie ma szans na jakąkolwiek reakcję, gdy zauważy na swojej drodze pieszego. Inaczej zupełnie wygląda sytuacja, gdy pieszy wyposażony jest w kamizelkę lub inny element odblaskowy, odbijający światła samochodu. Kierowca spostrzeże go już z odległości 130-150 m, czyli nawet 5 razy szybciej i to może uratować pieszemu życie.
Prawo o ruchu drogowym stanowi, że poza strefą zamieszkania dziecko w wieku do lat 7 może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby w wieku co najmniej 10 lat. Dziecko w wieku do 15 lat poruszające się po drodze po zmierzchu poza terenem zabudowanym, jest obowiązane być wyposażone w elementy odblaskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Warto jednak namówić dzieci, aby nosiły odblaski nawet jeśli przepisy tego nie wymagają, najlepiej przez całą jesień, zimę i wczesną wiosnę, zarówno po zmierzchu, jak i w dzień.
Podobnie jak piesi, rowerzyści również powinni zadbać o swoje bezpieczeństwo i przede wszystkim wyposażyć rower w prawidłowe oświetlenie, a także nosić na ubraniu dodatkowe elementy odblaskowe np.: kamizelki, opaski. W warunkach ograniczonej widoczności światła muszą być włączone. Prawidłowo wyposażony rower powinien posiadać: z przodu – światło pozycyjne barwy białej lub żółtej, z tyłu – jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające.
asp. szt. Anna Kozłowska
oficer prasowy
KPP w Lipnie
Autor: KWPrzecznik2
Publikacja: KWPrzecznik2