Inauguracja sezonu motocyklowego 2012
Data publikacji 23.03.2012
Chyba wszyscy czekaliśmy na nadejście ciepłych, słonecznych dni. Wśród takich osób, są również właściciele motocykli, którzy nie mogą doczekać się wyjazdu na drogę. Są już tacy, którzy z nadejściem pierwszego słonecznego dnia ...
Chyba wszyscy czekaliśmy na nadejście ciepłych, słonecznych dni. Wśród takich osób, są również właściciele motocykli, którzy nie mogą doczekać się wyjazdu na drogę. Są już tacy, którzy z nadejściem pierwszego słonecznego dnia wyjechali i przetestowali swoje maszyny czy to nowo nabyte, czy też te sprawdzone i przygotowane po zeszłorocznym sezonie.
Wiele jest tekstów zamieszczanych tu i ówdzie, które dotyczą „dobrych rad”. Co należy, a co nie należy robić podczas jazdy motocyklem. Najlepiej jednak wiedzą Ci, którzy na własnej skórze przekonali się o swoich możliwościach, jak i innych uczestników dróg. Każde doświadczenie, szczególnie na jednośladzie, ugruntowuje naszą pozycję w gronie osób, które coraz rozważniej i z większym respektem podchodzą do swojej jazdy.
Oto kilka rad dla miłośników jazdy motocyklem jak przygotować się by dobrze rozpocząć szczęśliwy sezon.:
• Jak po długiej nieobecności na siłowni, po ciężkim treningu mamy tzw. „zakwasy”, tak i po kilku miesiącach nie jeżdżenia na motocyklu, potrzebne jest „rozjeżdżenie”. Warto przyzwyczaić swój organizm z punktu widzenia fizycznego, jak i psychicznego do jazdy po okresie zimowej stagnacji. Pierwsze wrażenie po zimie to zdziwienie jak mój motor „daje czadu”. Grunt, to „aby to pierwsze moje spotkanie po przerwie nie było ostatnie”. Musimy przyzwyczaić się do jazdy na motorze, podobnie jak innych użytkowników dróg do naszej obecności.
• Są różne zdania co do zakupu pierwszego motocykla. Doświadczeni motocykliści radzą rozpoczynać od mniejszych pojemności silnika, nie od razu od ponad stu konnych. I tego powinniśmy się trzymać.
• Przypomnijmy sobie podstawowe zasady m.in. jak bezpiecznie hamować. To my musimy panować nad maszyną, a nie maszyna nad nami.
• Niejeden motocyklista powie: "niech spojrzą na innych, a nie "czepiają się" nas", ale niestety statystyki z lat poprzednich są smutne i nie biorą się z kosmosu:
w 2009 rok tylko na drogach naszego województwa zginęło 17 motocyklistów, a 108 zostało rannych. W roku 2010 - 13 zabitych i 94 rannych. W ubiegłym roku niestety liczba zwiększyła się do 18 zabitych i 79 rannych.
Nic nie dzieje się bez przyczyny. Poniżej główne przewinienia motocyklistów:
• niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (nadmierna prędkość),
• wymuszenie pierwszeństwa
• niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami
• lekceważenie przepisów
• przecenianie własnych umiejętności
• odporność na argumenty „wypadek- to mnie nie dotyczy”
• alkohol.
kom. Krzysztof Złotnicki
WRD KWP w Bydgoszczy
Wiele jest tekstów zamieszczanych tu i ówdzie, które dotyczą „dobrych rad”. Co należy, a co nie należy robić podczas jazdy motocyklem. Najlepiej jednak wiedzą Ci, którzy na własnej skórze przekonali się o swoich możliwościach, jak i innych uczestników dróg. Każde doświadczenie, szczególnie na jednośladzie, ugruntowuje naszą pozycję w gronie osób, które coraz rozważniej i z większym respektem podchodzą do swojej jazdy.
Oto kilka rad dla miłośników jazdy motocyklem jak przygotować się by dobrze rozpocząć szczęśliwy sezon.:
• Jak po długiej nieobecności na siłowni, po ciężkim treningu mamy tzw. „zakwasy”, tak i po kilku miesiącach nie jeżdżenia na motocyklu, potrzebne jest „rozjeżdżenie”. Warto przyzwyczaić swój organizm z punktu widzenia fizycznego, jak i psychicznego do jazdy po okresie zimowej stagnacji. Pierwsze wrażenie po zimie to zdziwienie jak mój motor „daje czadu”. Grunt, to „aby to pierwsze moje spotkanie po przerwie nie było ostatnie”. Musimy przyzwyczaić się do jazdy na motorze, podobnie jak innych użytkowników dróg do naszej obecności.
• Są różne zdania co do zakupu pierwszego motocykla. Doświadczeni motocykliści radzą rozpoczynać od mniejszych pojemności silnika, nie od razu od ponad stu konnych. I tego powinniśmy się trzymać.
• Przypomnijmy sobie podstawowe zasady m.in. jak bezpiecznie hamować. To my musimy panować nad maszyną, a nie maszyna nad nami.
• Niejeden motocyklista powie: "niech spojrzą na innych, a nie "czepiają się" nas", ale niestety statystyki z lat poprzednich są smutne i nie biorą się z kosmosu:
w 2009 rok tylko na drogach naszego województwa zginęło 17 motocyklistów, a 108 zostało rannych. W roku 2010 - 13 zabitych i 94 rannych. W ubiegłym roku niestety liczba zwiększyła się do 18 zabitych i 79 rannych.
Nic nie dzieje się bez przyczyny. Poniżej główne przewinienia motocyklistów:
• niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (nadmierna prędkość),
• wymuszenie pierwszeństwa
• niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami
• lekceważenie przepisów
• przecenianie własnych umiejętności
• odporność na argumenty „wypadek- to mnie nie dotyczy”
• alkohol.
WSZYSTKIM MOTOCYKLISTOM ŻYCZYMY BEZPIECZNEGO SEZONU 2012 !!!
kom. Krzysztof Złotnicki
WRD KWP w Bydgoszczy
Autor: KWPrzecznik2
Publikacja: KWPrzecznik2