Wiadomości

Budowa regionalnego centrum zarządzania sieciami teleinformatycznymi w kujawsko-pomorskiej Policji

Data publikacji 05.04.2012

Komenda Wojewódzka Policji w Bydgoszczy zakończyła realizację 3 już projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata ...


 

Komenda Wojewódzka Policji w Bydgoszczy zakończyła realizację 3 już projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007 – 2013. Przedsięwzięcie pn. „Wdrożenie nowoczesnej platformy teleinformatycznej dla zarządzania bezpieczeństwem publicznym poprzez budowę regionalnego centrum zarządzania sieciami i przetwarzania danych w KWP w Bydgoszczy wraz z infrastrukturą techniczną chroniącą lokalne styki z siecią publiczną Internet” było realizowane w ramach działania 4.1 Rozwój infrastruktury ICT. Całkowity koszt zadania wyniósł: 2.582.891,38 zł, z tego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 1.937.168,50 zł.

Przedmiotem projektu było uruchomienie w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy profesjonalnego regionalnego centrum zarządzania sieciami teleinformatycznymi Policji wraz z centralnym punktem przetwarzania danych informatycznych służących do zapewnienia wysokiego poziomu zarządzania bezpieczeństwem publicznym oraz uruchomienie opartej o urządzenia UTM nowoczesnej platformy sprzętowej zapewniającej wysokie bezpieczeństwo w ruchu internetowym generowanym pomiędzy społeczeństwem a Policją. W ramach planowanego centrum zarządzania sieciami i przetwarzania danych została utworzona nowoczesna serwerownia wraz z potrzebną do jej funkcjonowania infrastrukturą techniczną. Umiejscowienie serwerowni w KWP w Bydgoszczy wynika bezpośrednio z nadzorczych i zarządczych funkcji regionalnego węzła teleinformatycznego. Zakres prac obejmował prace adaptacyjno-budowlane pomieszczeń i wykonanie podłogi technicznej a następnie instalacje 14 szaf IT i połączenie ich z infrastrukturą teleinformatyczną budynku. Serwerownia została wyposażona w klimatyzację opartą na układach wykorzystujących chłodzenie wodą lodową oraz wyposażona w ekologiczną funkcję freecoolingu. Równolegle zostały przeprowadzone prace adaptacyjno-modernizacyjne przyłącza elektroenergetycznego budynku oraz modernizacja i rozbudowa układu podtrzymania zasilania serwerowni. Uruchomiono sieci urządzeń zabezpieczających połączenia internetowe pomiędzy Policją a społeczeństwem opartych o sprzęt UTM tzn. wielofunkcyjne urządzenia sprzętowe zabezpieczające styk sieci firmowych z Internetem.

Głównym celem projektu była budowa infrastruktury (bazy) zapewniającej optymalne wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w Kujawsko-Pomorskiej Policji.
Celami dodatkowymi:
•    poprawa wydajności oraz bezpieczeństwa pracy urządzeń teleinformatycznych;
•    usprawnienie procesu zarządzania sieciami i systemami teleinformatycznymi;
•    zwiększenie bezpieczeństwa przesyłania i przetwarzania informacji elektronicznych.
W wyniku realizacji projektu osiągnięto zakładane wskaźniki celu:
a/ wskaźniki produktu:
- liczba wybudowanych centrów zarządzania sieciami regionalnymi/lokalnymi – 1 szt.
- liczba jednostek objętych wsparciem – 20 szt. (KWP w Bydgoszczy + 19 KPP/KMP woj. kujawsko-pomorskiego)
b/ wskaźniki rezultatu:
- liczba jednostek korzystających z utworzonych aplikacji i usług teleinformatycznych  - 20 szt. (KWP w Bydgoszczy + 19 KPP/KMP woj. kujawsko-pomorskiego)

Budowa serwerowni jako centrum zarządzania systemami teleinformatycznymi pozwoliła w jednym miejscu ulokować wszystkie eksploatowane systemy, zapewniając jednolite środowisko pracy i przyczyniając się do właściwego oraz wydajniejszego wykorzystania uruchomionych systemów. Centralizacja zarządzania, zapewnienie jednolitego i optymalnego środowiska pracy zwiększa niezawodność oraz wydajność systemów, wpływa na usprawnienie zarządzania zasobami Policji oraz przekłada się bezpośrednio na wyższy standard obsługi społeczeństwa. Na poprawę jakości pracy Policji i co za tym idzie zapewnienie właściwej interakcji w kontaktach obywatel – Policja wpływa również zapewnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa e-usług. Przełamanie jednego z czynników hamujących taką komunikację, jakim jest niskie poczucie bezpieczeństwa dla przesyłanej i przetwarzanej w Policji informacji elektronicznej, nie tylko eliminuje wykluczenia wynikające np. z niepełnosprawności czy lokalizacji w obszarach peryferyjnych województwa, ale również wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym i przyczynia się do wzbogacenia oferty i podniesienia jakości tychże usług. Zastosowanie sieci urządzeń w technologii UTM, w pełni gwarantuje właściwe zapewnienie standardu bezpieczeństwa e-usług w KWP w Bydgoszczy.
      


                                          
   Ryc. 1. System zasilania awaryjnego                     Ryc. 2. Autostart agregatu prądotwórczego
        




Ryc. 3 i 4. Urządzenia systemu klimatyzacji
        



Ryc. 5 i 6. Pomieszczenie serwerowni i szafy IT
      



                Ryc. 7. Rozdzielnia elektryczna                                 Ryc. 8. Centralka systemu p-poż.

 

Ryc. 9. Stacja transformatorowa przyłącza elektroenergetycznego.

Izabela Adamczak – Garstecka
Sekcja Zamówień Publicznych i Funduszy Pomocowych
KWP w Bydgoszczy


Autor: KWPrzecznik2
Publikacja: KWPrzecznik2

Powrót na górę strony