Wiadomości

Czterokołowce quady

Data publikacji 02.06.2008

Jeżdżą po drogach publicznych bez kasków, dowodów rejestracyjnych i ubezpieczenia. Są młodzi i niedoświadczeni. Mowa o kierowcach quadów, których w powiecie jest coraz więcej.

Czterokołowce - quady.


CZTEROKOŁOWCE - QUADY

(motocykle, ciągniki rolnicze czy inne pojazdy samochodowe?)

 

                   W ostatnim okresie do Policji docierają sygnały dotyczące kwestii jak korzystać z pojazdu czterokołowego tzw. quada. Konkretnie rozchodzi się czy kierujący winien posiadać założony kask ochronny. W celu właściwej interpretacji należy sięgnąć do dwóch przepisów, mianowicie do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2005 roku w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów (Dz.U. z dnia 25 sierpnia 2005 roku) oraz do Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 6 października 2006 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. z dnia 19 października 2006 roku).
 
                   Zgodnie z Rozporządzeniem przytoczonym jako drugie pojazd czterokołowy zaliczany jest do pojazdów samochodowych innych z kategorii homologacyjnej L7e. Po początkowych nieporozumieniach rejestracyjnych w taki sposób ten pojazd jest rejestrowany. Idąc dalej przyjętym tokiem rozumowania w załączniku nr 1, w „Definicjach kategorii i typów pojazdów dla potrzeb homologacji typu pojazdu”, tym razem pierwszego z przytoczonych wyżej Rozporządzeń, w ust. 2 widnieje zapis, że niniejsze rozporządzenie stosuje się do pewnej grupy czterokołowych pojazdów samochodowych, do których w pkt 2 zalicza się pojazdy czterokołowe, inne niż lekkie, o których mowa w pkt. 1 lit. a, których masa bez obciążenia nie przekracza 400 kg (kategoria L7e) (550 kg dla pojazdów przeznaczonych do przewożenia towarów), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych, i których moc maksymalna użyteczna silnika nie przekracza 15 kW. Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne do motocykli trójkołowych kategorii L5e, chyba że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej.
 

Należy zatem wysunąć wniosek identyfikujący pojazd czterokołowy z motocyklem nie tylko pod względem wymagań technicznych, ale i wyposażenia kierującego czyli m.in. w kask ochronny.

                  Następną sprawą którą należy wyjaśnić jest rodzaj uprawnień do kierowania, które winien posiadać kierujący. W art. 88 ustawy „Prawo o ruchu drogowym, w ust. 2 pkt. 4 widnieje zapis, że do kierowania trójkołowym lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg, z wyjątkiem motocykla uprawnia prawo jazdy kategorii B1. Skoro kategoria B1 jest niejako podkategorią kategorii B( z uwagi na wiek kierującego) należy stwierdzić, że prawo jazdy kategorii B tym bardziej uprawnia do kierowania czterokołowcem.
 
                  Kierujący pojazdem samochodowym czterokołowym zarejestrowanym jako ciągnik rolniczy albo zainicjuje zmianę rodzaju pojazdu albo będzie zmuszony do korzystania z tego pojazdu jak z typowego ciągnika rolniczego, z pełnymi konsekwencjami np. zakazu ruchu po drodze ekspresowej (obwodnica Śmigla), do konieczności doposażenia pojazdu np.: w trójkątną tablicę wyróżniający pojazd wolny, dwa boczne lusterka, gaśnicę itp.
 
 Policjanci przypominają - quad, czyli czterokołowy wszędołaz, to nie zabawka! Musi być zarejestrowany, a kierujący nim człowiek musi mieć uprawnienia, by nim kierować!

 

Przypominam więc, że zgodnie z polskim prawem:

  • quad jest pojazdem samochodowym albo motorowerem (decyduje pojemność silnika i prędkość, jaką może osiągnąć), dlatego musi być zarejestrowany - tylko wówczas może poruszać się po drogach;
  • by kierować quadem - pojazdem samochodowym, trzeba mieć prawo jazdy kategorii B lub B1;
  • by kierować quadem - motorowerem (pojemność silnika nie przekracza 50 cm3, a konstrukcja ogranicza prędkość do 45 km/h) trzeba mieć kartę motorowerową; obowiązek ten dotyczy kierujących między 13 a 18 rokiem życia;
  • zarejestrowany quad nakłada na jego właściciela obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej;
  • kierowanie niezarejestrowanym bądź nieubezpieczonym  quadem skutkuje odholowaniem pojazdu i niemałymi kosztami (zapłata za holowanie i kara za brak ubezpieczenia OC, równowartość 100 euro)
  • kierowanie quadem bez uprawnień to mandat w kwocie 500 złotych.
Powyższe zasady dotyczą quadów, które jeżdżą po drogach publicznych.
 
Quad niezarejestrowany i nieubezpieczony może poruszać się po bezdrożach, ale pamiętać trzeba, że wówczas po drogach trzeba wozić go na przyczepie, lawecie, ciężarówką.

 

                                                   (wykorzystano materiały ze strony Policji Wielkopolskiej)

Autor: red2.kpra
Publikacja: red2.kpra

Powrót na górę strony