Cierpliwość i stalowe nerwy to cechy, które musi posiadać dyżurny policji
Dyżurny policji - to policjant, który jako pierwszy odbiera telefoniczną informację od zgłaszającego. Musi umieć odróżnić sprawy poważne od tych drobiazgowych. Nigdy nie wiadomo przecież, czy nie trzeba będzie walczyć o czyjeś życie.
Zadaniem dyżurnego jest zapewnienie sprawnego działania i szybkiej reakcji policji na zgłoszenie. To dyżurny właśnie zajmuje się koordynowaniem wszystkich policyjnych służb w danej jednostce. Na to stanowisko są dobierani zatem policjanci, którzy mają dużą wiedzę, doświadczenie zawodowe i szczególna odporność na stres. Oficerowie ci posiadają również umiejętności w podejmowaniu natychmiastowych i trafnych decyzji. Czasem chodzi przecież o ludzkie życie. Tak było i tym razem.
W maju do dyżurnego w Inowrocławiu zadzwonił mężczyzna. Powiedział, że chce się zabić i dlatego połknął dużą ilość leków. Mężczyzna nie chciał się przedstawić i podać gdzie jest. Już wówczas było wiadome, że jego telefon to wołanie o pomoc i trzeba działać tak, by do niego dotrzeć jak najszybciej. Ale jak to zrobić?
Inowrocławski dyżurny działał tak, by nie tracić z nim telefonicznego kontaktu. Zajmował rozmową, pytał o różne sprawy, poruszał wiele tematów. To była walka z czasem. Równolegle trwały ustalenia kim jest rozmówca i gdzie się znajduje. Po kilkudziesięciu minutach dzwoniący dał się przekonać i podał nazwisko oraz miejscowość, w której przebywa. W czasie, gdy na teren gminy Złotniki Kujawskie jechali policjanci oraz pogotowie, dyżurny kontynuował rozmowę z mężczyzną. Służbom udało się dotrzeć do desperata i udzielić mu pomocy medycznej. Potwierdziło się, że zażył leki, a wspólne działania służb uratowały mu życie.
Autor: asp. szt. Izabella Drobniecka
Publikacja: podinsp. Monika Chlebicz