Wiadomości

Warsztaty filmowe Sztuki Wyboru - II tura

Data publikacji 21.06.2018

Za nami II tura warsztatów filmowych, zorganizowanych w ramach projektu Sztuka Wyboru 2018.

Kolejna grupa uczniów z województwa kujawsko-pomorskiego miała okazję wziąć udział w zajęciach z profesjonalnymi filmowcami w dniach 14-17 czerwca. Projekt Sztuka Wyboru ma charakter prewencyjno-edukacyjny i jest współorganizowany przez Komendę Wojewódzką Policji w Bydgoszczy, Fundację Tumult (organizatora festiwalu Camerimage) oraz Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski.

Podczas czterech dni warsztatów swoją wiedzę filmową poszerzało trzydzieścioro sześcioro uczniów z 12 szkół z całego województwa, którzy przyjechali do Bydgoszczy wraz z nauczycielami. Oprócz placówek z samej Bydgoszczy, w warsztatach uczestniczyła młodzież m.in. z Torunia, Ciechocinka, Golubia-Dobrzynia, Lubicza czy Szubina.

Druga tura projektu rozpoczęła się 14 czerwca w kinie „Jeremi” przy zespole szkół nr 15 w Bydgoszczy, projekcją filmu dokumentalnego „Mistrz świata” w reżyserii Kacpra Lisowskiego. Film opowiada historię Jerzego Górskiego, sportowca, triathlonisty, byłego narkomana, mistrza świata w „Podwójnym Ironmanie”. Jerzy Górski jest także bohaterem filmu fabularnego „Najlepszy” (reż. Łukasz Palkowski), który uczestnicy obu tur projektu obejrzeli wspólnie 10 czerwca w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej. Po projekcji w CSW miało miejsce niezapomniane spotkanie z Jerzym Górskim, którego inspirujące słowa były żywe w pamięci uczestników także podczas drugiej tury warsztatowej. Projekcja dokumentu o Jerzym Górskim była nie tylko klamrą tematyczną do dyskusji, ale dała też możliwość porównania istoty filmu fabularnego i dokumentalnego. Czwartkową dyskusję o „Mistrzu świata” uświetniła obecność Barbary Zapolskiej-Łodej, montażystki tego obrazu, która podzieliła się z uczestnikami wspomnieniami z pracy przy filmie.

Tego samego dnia, oprócz tradycyjnego już zwiedzania strzelnicy w KWP w Bydgoszczy oraz zajęć z pierwszej pomocy, uczestnicy rozpoczęli pracę na scenariuszami własnych etiud filmowych, w czym pomagał im Bartosz Piotrowski, operator i autor zdjęć filmowych, jeden z wykładowców, którzy podjęli się pracy z młodzieżą w tej turze warsztatowej. Zainspirowani spotkaniem z Bartoszem uczniowie do późnych godzin dyskutowali nad kształtem swoich przyszłych filmów.

Piątek rozpoczął się od mocnego akcentu. Zajęcia z gramatyki obrazu filmowego w bydgoskim studiu Blacjk Fish (które należy do partnerów projektu) poprowadził znakomity duet operatorski – wspomniany już Bartosz Piotrowski oraz Michał Sobociński, jeden z wiodących polskich autorów zdjęć młodego pokolenia, zeszłoroczny laureat Konkursu Filmów Polskich na festiwalu Camerimage, gdzie został nagrodzony za zdjęcia do filmu Marii Sadowskiej „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Obaj panowie opowiedzieli uczestnikom o najważniejszych zasadach pracy na planie, zapoznali z podstawami języka filmowego, najważniejszymi pojęciami, takimi jak rodzaje kadrów, planów filmowych, oś kontaktu, zasady prawidłowego oświetlania i podstawy pracy na planie filmowym. Po przerwie uczestnicy pod okiem prowadzących odtwarzali plan filmowy na podstawie fragmentu filmu „Sztuka kochania”.

Chwilę wytchnienia po intensywnej pracy na planie przyniosło spotkanie z aktorem Januszem Chabiorem, który przyjechał do Bydgoszczy na zaproszenie organizatorów projektu ze swoim ulubionym psem Batmanem. Aktor z przyjemnością odpowiadał na pytania uczestników, opowiadał o pracy przy swoich filmach, tajnikach zawodu, wspominał wiele zabawnych sytuacji. Jego opowieści były kolejną inspiracją dla młodzieży i zachętą do poszukiwania własnej drogi zawodowej.

Intensywny piątkowy dzień warsztatowy przyniósł jeszcze kolejne zajęcia filmowe. Najpierw o sztuce tworzenia storyboardu (czyli scenorysu) opowiedział uznany reżyser i animator Janusz Martyn. Pod jego okiem, pracując w grupach, młodzież próbowała zmierzyć się z zadaniem przełożenia swoich scenariuszy na obraz. Zadanie okazało się bardzo wymagające, a zajęcia jak zwykle pokazały, że aby tworzyć filmy, trzeba nauczyć się myśleć językiem filmowym, który rządzi się zupełnie innymi prawami, niż słowa. Storyboardy, które powstały na zajęciach, towarzyszyły później uczestnikom przy kręceniu etiud. Dzień zakończyły warsztaty montażowe, prowadzone przez Barbarę Zapolską-Łodej, podczas których uczestnicy poznali ideę montażu filmowego i najważniejsze zagadnienia z tego zakresu. Nauczyli się także, że montaż to coś bardziej skomplikowanego niż obsługa programu komputerowego, co okazało się niezwykle przydatne przy montowaniu etiud warsztatowychSobota, jak w każdej turze, była dniem praktycznej pracy na planie. Uzbrojeni w zdobytą wiedze teoretyczną i wyposażeni, dzięki uprzejmości producenta, w aparaty firmy Canon, uczestnicy podzieleni na grupy rozpoczęli zdjęcia według stworzonych przez siebie scenariuszy. Opiekunami grup byli tym razem: wspomniany już Bartosz Piotrowski, Marcin Janos-Krawczyk (aktor i dokumentalista, znany zarówno z filmów fabularnych, jak i wielu polskich seriali telewizyjnych), Roman Przylipiak (reżyser, scenarzysta, uznany twórca teledysków) oraz Michał Jaskulski (wieloletni przyjaciel Sztuki Wyboru, operator, autor zdjęć filmowych, dokumentalista). Zdjęcia i montaż etiud filmowych trwały cały dzień i przeciągnęły się do późnej nocy.

Niedzielny poranek to tradycyjnie zakończenie i podsumowanie danej tury. Również tym razem mieliśmy okazję zobaczyć cztery niezwykłe etiudy, które, zgodnie z ideą projektu, opowiadały o problemach i zagrożeniach istotnych dla młodego pokolenia. Efekty pracy warsztatowej jak zwykle zaskoczyły organizatorów, przyniosły autentyczne wzruszenia i uznanie dla ciężkiej pracy, wykonanej w tak krótkim czasie. Po raz pierwszy w historii projektu mieliśmy okazję zobaczyć stworzony na warsztatach film dokumentalny. Serdecznie dziękujemy firmom Canon Polska oraz Rode za udostępnienie aparatów fotograficznych oraz mikrofonów. Zapraszamy do obejrzenia filmów z obu tur VII edycji projektu Sztuka Wyboru.

 

 

 

 
 

Autor: Karolina Ciechońska Fundacja Tumult
Publikacja: Kamila Ogonowska

Powrót na górę strony