Czy wiesz w co gra Twoje dziecko?
Czy wiesz w co gra Twoje dziecko?
Wkrótce udamy się na przedświąteczne zakupy. Jednym z najbardziej popularnych prezentów są gry komputerowe. To nowoczesne i atrakcyjne zabawki, jednak często przerażają ogromem przemocy i wyrafinowanego ...
Wkrótce udamy się na przedświąteczne zakupy. Jednym z najbardziej popularnych prezentów są gry komputerowe. To nowoczesne i atrakcyjne zabawki, jednak często przerażają ogromem przemocy i wyrafinowanego okrucieństwa. Zanim kupisz grę komputerową obejrzyj dokładnie opakowanie, zapoznaj się z treścią gry, a w razie wątpliwości zapytaj sprzedawcę czy nie zawiera brutalnych treści i jest odpowiednia do wieku twojego dziecka.
Gry komputerowe są atrakcyjną rozrywką. Rzadko nudzą, a często wciągają i angażują gracza. Są tak zaprogramowane by gracz czuł, że ciągle idzie na przód, po porażce próbuje jeszcze raz. Dlatego łatwo o uzależnienie.
Uzależnienie od gier komputerowych można porównać do „elektronicznego LSD”. Podobnie do narkotyków, zaprzestanie uzależniającej aktywności objawia się rozdrażnieniem lub depresją, prowadzi do niekontrolowanej agresji. Osoby uzależnione od gier komputerowych często mają wahania nastrojów, charakteryzuje je apatia i obniżona aktywność lub agresywność i impulsywność. Uzależnieni każdą wolną chwilę spędzają przy grze komputerowej, rezygnują ze spotkań z przyjaciółmi, nauki. Mają trudności w kontaktach z rodziną i rówieśnikami, często wchodzą w konflikty.
Ponadto wiele gier skonstruowanych jest na bazie scenariuszy pełnych przemocy. W wirtualnym świecie dominuje prawo silniejszego; kumulują się agresywne zachowania: strzelaniny, bijatyki, niszczenie, zabijanie, okaleczenie ciała. Gracze wcielają się w terrorystów, złodziei i gangsterów, a przyjaźnie zawierają tylko w imię własnej korzyści.
Psychologowie alarmują, że oddziaływanie gier jest silniejsze niż oglądanie przemocy w telewizji. Jest tak dlatego, że gracz aktywnie uczestniczy w grze komputerowej, sam dokonuje aktów przemocy poprzez bohatera, którym kieruje. Powtarzanie aktów agresji znieczula na przemoc, gracz kojarzy zachowania agresywne z nagrodą. Poprzez dobre zachowania nie można osiągnąć kolejnego etapu, to zło jest nagradzane.
Gry zawierające destrukcję i przemoc wypaczają system moralny. Szczególnie dzieci łatwo zatracają granicę pomiędzy rzeczywistością a fikcją. Grając w agresywne gry stają się bardziej agresywne wobec innych. Pamiętajmy o tym i kontrolujmy zarówno czas spędzany przez dzieci przy komputerze jak i rodzaj zabawy.
Chociaż w Polsce nie ma obowiązku oznaczania gier symbolami opisującymi ich treść, to większość krajów europejskich korzysta z systemu PEGI (Pan European Game Information). Dlatego przed zakupem gry obejrzyj uważnie pudełko. Oprócz zalecanego wieku mogą znaleźć się na nim obrazki symbolizujące następujące zagrożenia:
Wiek
Ograniczenie wieku gracza. |
Strach | ||
Wulgarny język |
Narkotyki | ||
Hazard |
Sex | ||
Dyskryminacja |
Przemoc |
Jeśli chcesz wiedzieć jak została sklasyfikowana określona gra, a na pudełku nie znajduje się odpowiedni znak, łatwo możesz to sprawdzić w bazie danych PEGI http://www.pegi.info/pl/. Zawiera ona wszystkie gry sklasyfikowane w systemie od czasu jego powstania tzn. od stycznia 2003.
Aby gry komputerowe rozwijały zdolności dziecka, a nie wpływały na nie patologicznie:
-
zainteresuj się w jakie gry gra twoje dziecko, zarówno na komputerze domowym jak i u kolegi czy koleżanki,
-
zawsze sprawdzaj klasyfikację wiekową podaną na opakowaniu gry,
-
ustal zasady z jakich gier dziecko może korzystać oraz w jakie nie może grać, w razie sprzeciwu dziecka wyjaśnij przyczyny swojej decyzji,
-
poszukaj opisu treści gry, a najlepiej sam w nią najpierw zagraj,
-
dziecko powinno korzystać z komputera tylko przy obecności rodziców, zastosuj więc zasadę by pytało cię o zgodę na grę,
-
bezwzględnie ogranicz czas spędzany przez dziecko przy komputerze do 1-2 godzin,
-
stosuj zasadę: najpierw obowiązki, potem komputer,
-
pamiętaj, że niektóre gry internetowe umożliwiają pobranie dodatkowego oprogramowania, które może zmienić treść gry i jej klasyfikację wiekową,
-
w gry internetowe zazwyczaj gra się w grupach, często konieczne jest kontaktowanie się z nieznanymi osobami. Powiedz dzieciom, aby nie podawały swoich danych i mówiły Ci o niewłaściwych zachowaniach obcych,
-
zaproponuj dziecku gry edukacyjne, logiczne, encyklopedie i programy do interaktywnej nauki języków.
Przede wszystkim powinniśmy mieć świadomość, że dzieci nie potrzebują elektronicznych zabawek aby być szczęśliwe. Najbardziej potrzebują miłości, zrozumienia i zainteresowania ze strony dorosłych. Zamiast oglądania telewizji czy gry komputerowej zaproponujmy im prozdrowotne formy spędzania wolnego czasu tj.: uprawianie sportu, spacery i zabawy na świeżym powietrzu.
sierż. Magdalena Jadczak
Wydział Prewencji
KWP w Bydgoszczy
Autor: Piotr_P
Publikacja: Piotr_P